Berlingske Business

26 Coop-butikker siger nej tak til Coops egen økologikampagne

øko
Øko-afdeling i Super Brugsen. Foto:

Så er den gal igen. Der er uro på de indre linjer i Coop. 26 Coop-butikker har valgt at undsige topledelsen med en modkampagne.

Et mindre oprør ulmer i en del af den store dagligvarekoncern Coop.

I Sønderjylland har 26 Coop-butikker nemlig valgt at gå sammen med den lokale landboforening og indrykke annoncer med budskabet: »Coops skræmmekampagne, nej tak«.

Det skriver Finans.dk.

Dermed går de 26 Coop-butikker stik mod Coops ledelses egen satsning og kæmpe kampagne for økologi.

06BUSPeter-Hoegsted-165026.jpg

Annoncerne er nemlig en reaktion på den økologikampagne, som Coop har udarbejdet sammen med Danmarks Naturfredningsforening. Samtidig er Coops medlemsblad Samvirke kommet ud i butikkerne med et ni sider langt tema, hvor overskrifterne er: »Pesticider, det fik vi også i går« og »Sprøjtegift er hverdagskost«. Artiklerne ledsages af billeder af personer, som spiser grøntsager iført beskyttelsesdragter, handsker og gasmasker.

Kampagnen, som skal køre hele oktober, er indledt med annoncer under overskriften »I dag kan du blive fri for sprøjtegift. Gør din oktober til økotober«.

Artiklen fortsætter under billedet.

Artiklen fortsætter under billedet
øko
Foto : Foto: classic.samvirke.dk/magasin/

I forbindelse med Samvirkes forside og Coops kampagne førte det til vrede i dele af landbruget.

BM

»Deres opførsel er fuldstændig utilstedelig. De fører en skræmmekampagne, som skal drive alle forbrugerne i en bestemt retning. Kampagnen dæmoniserer helt almindelige danske landmænd, som fremstiller nogle af verdens bedste og reneste fødevarer. Coop er gået langt, langt over stregen, og min klare opfordring er, at man skal boykotte kædens butikker,« fortalte Flemming Fuglede Jørgensen, formand for Bæredygtigt Landbrug til Finans.dk i forbindelse med udgivelsen af magasinet.

Konflikten mellem Coops ledelsen og de 26 købmænd er blot den seneste kontrovers i koncernen, der de seneste år under Peter Høgsteds ledelse hare gennemgået mange forandringer. Det har ført til store frustrationer i organisationen.

Pix-Brugsen

Fronterne er nu trukket så hårdt op, at Coops formand, Lasse Bolander, i september modtog et brev fra en række centrale personer i brugsforeningen med en opfordring til at fyre Peter Høgsted. De kan eller vil ikke acceptere strategien for de kommende tre år, som i netop denne periode bliver fremlagt og diskuteret i Coop-systemet.

Læs en større analyse om opgøret der ulmer i Coop.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen