Berlingske Business

14-årige Marius kunne ikke få et fritidsjob - så han åbnede sin egen isbod

1
Marius har sit eget system, så han kan finde den rigtige is i fryseren. Når kunden bestiller en lakridsis, står der, at den har nummer otte. Og nummer otte har sin faste plads i fryseren. Det er nummer ni og 11, der bliver solgt flest af. Den med mandel og vaffelisen Guldhorn. Foto:

Da 14-årige Marius Fog Holst Larsen åbnede sin isbod for to år siden, kom knap 200 mennesker på åbningsdagen. Det er ikke en hvilken som helst isbod. For Marius er næsten blind, men det er ikke nogen hindring, når man har skabt sit eget fritidsjob.

For to år siden ville Marius Fog Holst Larsen gerne have et fritidsjob. De andre drenge i byen Torslunde i Ishøj Kommune, hvor han bor med sin familie, begyndte at få fritidsjob. Men der var ikke et job til Marius.

Marius er nemlig næsten blind. Han og tvillingebroren blev født tre måneder for tidligt, og da Marius var to dage gammel, fik han en hjerneblødning. Lægerne gav ham ikke mange chancer, og selv da lægerne begyndte at tro på, at han ville overleve, var budskabet, at Marius ville blive spastisk lammet. Men det skulle vise sig at blive anderledes.

Marius overlevede, og hans syn er blevet bedre. Han kan læse numre, hvis han går tæt på sort skrift, så hvis bare fritidsarbejdet blev indrettet efter hans behov, kunne det sagtens lade sig gøre.

»Vi sad og så »Busters Verden« i fjernsynet. Han er købmandsbud, og så siger Marius, at det kan han heller ikke blive. Og at det ikke er fair, at han ikke kan have et job,« siger hans mor, Bettina Fog Holst Larsen:

»Så kom ideen om at åbne en isbod ved vores hus. Jeg skrev ud på Facebook for at høre, hvad vi skulle gøre med CVR-nummer, fødevarer og sådan,« siger hun.

Derfra gik det hurtigt. Der var en, der kunne hjælpe med regnskaber. En af naboerne hjalp med at lave et logo, der var en, der kom med træ, og der var en, der hæklede vimpler til at dekorere boden med. De fik hjælp til at bygge boden, og der kom en elektriker og hjalp med at trække strøm. Flügger sponsorerede maling, og Premier Is donerede en fryser.

»Der var mange, der hjalp. Og vi kendte ikke dem alle,« siger Bettina Fog Holst Larsen.

Pengene er ikke vigtigst

Det er tredje sommersæson, Marius holder åbent i isboden. De skriver på isbodens Facebook-side, »Bygadens Isbod«, når der er åbent for issalget. Det er, når Marius har tid og lyst, men det er næsten hver dag, siger han.

Det sjoveste ved arbejdet er, at han får besøg af så mange mennesker, bekendte såvel som ukendte. Marius er vild med biler, så der var lutter smil, da han fik lov til at køre med i en af kundernes Tesla. Brandvæsenet og politiet har også været forbi for at handle i isboden, og en række virksomheder har inviteret ham ud for at se, hvordan deres virksomhed er strikket sammen.

»Jeg er ret populær,« siger Marius kækt.

Der kommer også kunder, som har børn, der er blevet født for tidligt. Marius er for dem en inspiration. Snakkene over disken er da også meget sjovere og vigtigere end pengene, synes Marius. Kunderne fortæller om deres arbejde, og han lærer gerne kunderne om deres biler. Hans største drøm er at blive elektriker, han har to-tre værktøjskasser, og allerede nu ved han meget om strøm. Og er der noget, han ikke kan finde ud af, tager han det roligt.

»Øvelse gør mester,« siger han.

Familiens hus er sat til salg, for de vil gerne flytte sammen i et generationskollektiv med mormoren. Men isboden kan nemt tages med, når familien flytter. Og med skal den, og kunderne følger også med, er de sikre på.

Marius er glad, så længe han kan få sin isbod, sit klaver og sin mormor med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen