Berlingske Business

10.000 københavnere skal lære bedre service

Krydstogtskibet AidaBlu lægger til kaj ved Langelinie torsdag d
Foto:

Wonderful Copenhagen giver turismen i hovedstaden en vitaminsindsprøjtning og vil blandt andet efteruddanne 10.000 servicemedarbejdere i bedre kundeservice. Tiltrængt, siger ekspert.

Butiksekspedienten står med ryggen til døren og registrerer næsten ikke de udenlandske turister, der har forvildet sig ind i tøjbutikken. Tøjet ligger rodet på hylderne, og kundekontakten er for længst stillet ud på lageret.

Sådan nogle oplevelser skal der være færre af, mener direktør hos Wonderful Copenhagen, Lars Bernhard Jørgensen. Serviceniveauet skal være i højsædet, ellers fravælger turisterne hovedstadsområdet.

»Vi må bare konstatere, at det er vi ikke gode nok til,« siger Lars Bernhard Jørgensen.

Derfor vil Wonderful Copenhagen i samarbejde med blandt fagforeningen 3F og hotel- og restaurationsbranchens arbejdsgivere i Horesta over de to kommende år efteruddanne 10.000 servicemedarbejdere, så smilet og kundekontakten kan komme tilbage.

Berlingske Business beskrev tidligere i år, hvordan udenlandske turister føler sig økonomisk flået og dårligt behandlet i Danmark. Dengang erkendte branchens topfolk, at det var nødvendigt at reagere. En stribe af dansk turismes topfolk indrømmede ligefrem, at Danmark er for dårlig til at overraske turisterne positivt.

Med Wonderful Copenhagens nye strategi for Københavns turisme mellem 2014 og 2016 vil man via syv konkrete mål nå op på 10 millioner overnatninger af udenlandske turister om året. Hovedstaden lagde i 2012 senge til knap 8,1 millioner overnatninger.

Ifølge Wonderful Copenhagen kan det rundt regnet betyde to milliarder kroner ekstra i turismeomsætningen om året. Men hvis det nogensinde skal lykkes, så skal serviceniveauet altså have et gevaldigt skub opad, fortæller Lars Bernhard Jørgensen.

Tidligere i år fik dansk turisme en mavepuster, da World Economic Forum i »Travel and Tourism Competitiveness Report 2013« rangerede 140 landes evne til at tiltrække og servicere udenlandske turister. For når det kommer til danskernes måde at behandle udenlandske turister på, blev det omsat til en 117. plads ud af 140 lande. Med hensyn til prisniveauet dumpede Danmark ned på en 135. plads.

»Jeg tror altid, København vil være en dyr destination. Det gør heller ikke noget. Men hvis vi skal forsvare vores prisniveau, skal vi blive dygtigere til at møde turisterne med høj service. Det gælder inden for alle områder,« siger Lars Bernhard Jørgensen og uddyber:

»Det er lige fra receptionisten til chaufføren i taxaen, der skal møde turisten på en mere servicemindet måde, holde døren og sørge for, der ikke er en rockkoncert, når man stiger ind i taxaen.«

På efteruddannelsen skal de ansatte i servicesektoren trænes i god service og værtskab. Samtidig skal der skabes opmærksomhed ude i virksomhederne om vigtigheden af den gode service og udvikles danske koncepter i at levere service. På længere sigt håber man at rulle konceptet ud over det øvrige Sjælland resten af landet.

»Det er klart, at servicen skal forbedres. Det er et område, hvor Danmark i forvejen ligger meget lavt. Hvis det ikke bliver forbedret, risikerer vi, at turisterne bare fravælger Danmark,« siger lektor Lise Lyck fra Center for Tourism and Cultural Management på Copenhagen Business School.

Hun hilser derfor det nye initiativ velkommen og glæder sig til at se nærmere på de konkrete tiltag.

»Vi skal lære at have respekt for andre mennesker. Vi skal lære at være imødekommende og ikke bare stå med ryggen til turisterne, når de kommer ind i tøjbutikken,« siger hun.

30 engelsksprogede skilte

Overborgmester i Københavns Kommune Frank Jensen (S) kalder turisme for »et utrolig vigtigt erhverv«, eftersom det årligt bidrager med en omsætning på 33 milliarder kroner og job til 48.000 mennesker, som ikke alle sammen har lange uddannelser.

»Vi ved, konkurrencen er hård, og vi skal forsat være på forkant med udviklingen, hvis væksten skal forsætte,« siger Frank Jensen og fremhæver, at Københavns Kommune er begyndt at satse på bedre service for turisterne.

Københavns Kommune arbejder på at give turisterne en venligere modtagelse, lige fra ankomsten i for eksempel lufthavnen til udforskningen af hovedstadens byliv: Man planlægger for eksempel at opstille 30-40 engelsksprogede skilte, der kan guide turisterne ordentligt rundt i byen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen