Berlingske Business

1.108 nye danske øl så dagens lys sidste år

Pics-Øl
Hele 1.108 nye ølvarianter blev introduceret af de danske bryggerier i 2014. Foto:

De danske bryggerier lancerede i alt 1.108 nye øl sidste år. Det er især mikrobryggerierne og deres succes, der er med til at sætte rekorden, lyder forklaringen hos Bryggeriforeningen.

Rekordmange nye ølvarianter er fremstillet og tappet på flaske fra de danske ølbryggerier i 2014. Hele 1.108 nye, danske øl kom på markedet sidste år. Det er i gennemsnit tre nye øl hver dag.

Grauballe-øl

Tallet fremgår af en oversigt lavet af Beerticker.dk, der er et nyhedssite for forbrugere om den danske ølverden. Ølentusiasten Peter Myrup Olesen står bag sitet, og han har stået for oversigterne over nye, danske øl siden 2007.

De danske mikrobryggerier og deres succes er forklaringen på de mange nye ølvarianter. Det mener Per Sten Nielsen fra Bryggeriforeningen:

»Forklaringen er den samme, som den er for eksempelvis økologiske varer og gårdmejerier. Det er historien om det lokale og en storytelling. Der er en trend i at handle lokalt, og det har været med til at skubbe til udviklingen af nye øl,« siger han.

Øl

I 2000 kom der blot 15 nye øl på det danske marked, og samme år var der blot 20 bryggerier at finde i Danmark, oplyser han. I dag er der 120 lokale bryggerer, der forsøger sig med nye ølsmage. I løbet af de sidste 10 år er der kommet 6.544 nye øl til, viser Beerticker.dks oversigt.

»Vi har haft det, vi kalder ølrevolutionen herhjemme. I starten af 00'erne dukkede der en hel masse mikrobryggerier op, og de var og er så populære som et alternativ til den klassiske øl, at de næsten ikke kunne følge med,« siger Per Sten Nielsen.

aa

Det betyder ikke, der står 1.108 nye øl ude i butikkerne, men der bliver eksperimenteret med rigtig mange nye øl rundt om i landet, forklarer han. Blandt andet på lokale restaurantbryggerier.

»Når de laver en ny øltype, tæller den i statistikken, mens det daglige sortiment ude i butikkerne måske kun tæller omrking 3-400 ølvarianter,« lyder konklusionen hos Bryggeriforeningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen