Berlingske Business

Voice search: Tale er guld i næste opgør om brugernes gunst

21BUS622099961-130612.jpg
»Hey Siri«, »OK Google«, »Alexa«:. De amerikanske IT-giganter Apple, Google og Amazons digitale assistenter sidder klar døgnet rundt. Voice search bliver et udskillelsesløb, som kræver gode svar på forbrugernes konkrete spørgsmål. Arkivfoto: Iris

Media. Vil du findes på nettet i fremtiden, skal du være relevant i det øjeblik, folk spørger. Så når forbrugerne beder deres smartphone om råd, kan du være svaret.

2017 blev udråbt som året, hvor »voice search« for alvor ville bryde igennem. Voice search er digital søgning ved brug af talte ord frem for indtastning.

En tredjedel af Fortune 500-brands vurderer, at det bliver den næste store bølge af search. Voice search kommer buldrende på et tidspunkt, hvor mange endnu ikke er helt komfortable med at optimere til mobil, til trods for at ca. 60 procent af søgninger foregår mobilt.

Mobil søgeoptimering handler bl.a. om, at Google straffer sites, der ikke tilpasser sig små skærme. Men også om at bruge f.eks. geografiske og andre data for at være relevant og brugervenligt til stede, hvor end brugeren anvender sit device. F.eks. bør en søgning efter en vaskemaskine vise lagerstatus i butikker i nærområdet. Nu bliver barren hævet yderligere, for voice search kræver noget nyt.

Apples Siri gjorde stemmestyret interaktion tilgængelig for de mange i 2011. Flere digitale assistenter er kommet til, herunder Google og Amazons Alexa. Brugerne har vist sig mere end klar. Et amerikansk studie fra 2017 blandt flere end 2.000 personer viser, at knap 22 procent bruger voice search dagligt, og over to tredjedele bruger voice search jævnligt. Tal fra Google peger i samme retning.

pix-Mate 10

Som virksomhed, organisation eller myndighed må man naturligvis spørge sig selv, hvornår man skal indarbejde voice search i sin strategi for søgemaskineoptimering og tilgængelighed for brugerne. Er det nu? Er det for tidligt?

Voice search er populært på mobile enheder, hvor det er besværligt at taste. Det faktum, koblet til at flertallet af søgninger foregår mobilt, kunne pege på, at det er et must allerede i dag. En amerikansk undersøgelse viser imidlertid, at blot otte procent af stemmestyret interaktion i dag er reelle søgninger på internettet. Resten er f.eks. at sætte alarmer, SMSe, vælge musik eller høre vittigheder.

Men billedet er under forandring, i takt med at digitale assistenter som Google Home flytter ind i hjemmene. De svarer på naturligt sprog: »OK Google, who was the Beatles’ manager?« – »Brian Samuel Epstein«. »Thank you« – »you’re welcome«. Når de flytter ind, flytter adfærden hurtigt i retning af mere stemmestyret interaktion.

Voice search bliver (i al fald i starten) et udskillelsesløb.

»Hey Google, where can I have pizza?« Google Home giver blot tre muligheder, selv om der er mange flere i nabolaget. Alexa præsenterer fem, og Siri 15. Så hvis man vil opdages via voice search, bør man sigte efter at ligge i top et-tre og besvare de helt konkrete spørgsmål, brugere kunne tænkes at komme på.

pix-Pixel Buds

Vi ser en tendens til, at brugerne stiller hele spørgsmål i søgefelter, f.eks. »Hvilken vaskemaskine holder længst«, mod tidligere f.eks. »vaskemaskine levetid«. Den måde at søge på bliver kun forstærket, når vi taler vores søgning højt. Vores naturlige sprog tager over, og vi taler til den virtuelle assistent, som om det var et menneske.

Voice search er kommet godt i gang i 2017 – især på engelsk – men er det afgørende at kunne i 2018? Som udgangspunkt vil det være klogt at afdække, hvilke primære spørgsmål, man vil kunne findes på, og hvordan man vil gøre det muligt.

Hvis vaskemaskinen går i stykker, er det naturligt at spørge: »Hvilken vaskemaskine skal jeg købe?« Det bliver der kamp om at svare på, så snart dansk understøttes bedre – og svaret skal være til at handle på netop nu og i nærområdet.

pix-Årets høst

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen