Berlingske Business
15:05EU-udvalg vil skrumpe EU-Parlament ved brexit

Virksomheder har behov for et andet menneskesyn

10BUS725710786-115121.jpg
Både LO-arbejdere og akademikerne savner chefer, der er til stede og ikke gemmer sig bag skriveborde og mere eller mindre verdensfjerne styringsteorier, skriver Nanna-Louise Wildfang Linde. Arkivfoto: Iris

Ledelse. Ledelseskommission har fokus på afbureaukratisering og innovation. Men hverken offentlige og private virksomheder må glemme ledelse gennem mennesker.

Regeringens ledelseskommission er i denne tid ved at lægge sidste hånd på det arbejde, der – i samarbejde med virksomheder, institutioner og borgere – skal pege på fornyelser af den offentlige sektors ledelse.

Der er allerede peget på mange gode elementer: Detailstyringen skal begrænses, så projekter og medarbejdere ikke taber pusten i bureaukrati og mikro-management, og så skal der satses på nye og smartere ledelse: Innovationen skal op i gear.

Det er gode elementer, der både kan og bør styrkes i både den offentlige og private sektor. Men der er én faktor, som måske i for høj grad mangler i den hidtidige debat, og som i øvrigt er gældende for både offentlige og private virksomheder: Det nærværende lederskab, der handler om, at man på alle moderne arbejdspladser nu engang opnår resultater gennem andre mennesker – og at de stiller krav om nærvær, tillid og plads til selvstændighed.

En række aktuelle analyser understreger, at både LO-arbejdere og akademikerne savner chefer, der er til stede og ikke gemmer sig bag skriveborde og mere eller mindre verdensfjerne styringsteorier. Den moderne leder skal ud på gulvet, være tæt på sine folk – og have tillid til dem.

Det er også grunden til, at vi i Microsoft for nogle måneder siden omlagde vores globale organisationsmodel i den måske største organisationsændring i selskabets nyere historie.

10BUSRB-PLUS-Unge-toner-stu.jpg

Microsofts interne organisation har i vid udstrækning været opbygget i klassiske afdelinger, herunder med fokus på forskellige salgsområder, hvilket har betydet, at selskabets dybdespecialister inden for både industrier og teknologier har været mindre vigtige. Det bliver nu ændret, så langt flere medarbejdere arbejder på tværs, i team og med tydeligere ledere til at binde indsat­serne sammen.

Der er ikke noget at sige til, at også Ledelseskommissionen arbejder med de skillelinjer, som i årtier har præget ledelsestænkningen: Offentlig over for privat. Drift over for det mere inspirerende lederskab og så fremdeles.

Men tiden er kommet til også at sondre mellem ledelse af mennesker og ledelse gennem mennesker, hvis vi skal lykkes med de mange krav, der i disse års stilles til både offentlige og private virksomheder: De offentlige virksomheder skal være mere effektive for de samme ressourcer, og de private virksomheder vinder globale markedsandele gennem effektivitet og innovation.

I begge tilfælde er der brug for mindre traditionel styring og mere ledelse gennem mennesker – katalytisk ledelse for at bruge det begreb, jeg og vi selv arbejder med i Microsoft.

Den katalytiske ledelse med fokus på lederen som formidler. Det katalytiske betyder, at lederen hverken går forrest som vejviser eller er den, der organiserer og kontrollerer alting.

Lederen leder gennem sine medarbejdere og samarbejdspartnere, der i øvrigt ofte har fleksible og mere løse ansættelsesforhold som fastansatte, projektmedarbejdere, konsulenter og leverandører. Lederen er formidler og koordinator.

10BUS195043349-125653.jpg

Det stiller langt større krav end tidligere til relationen mellem lederen og medarbejderne. Det bliver en egentlig samarbejds­relation, og kvaliteten af den kan få afgørende indflydelse på arbejdets resultater. Som en dygtig leder skal man være mere til rådighed, man skal være mere lyttende og frem for alt mere parat til at lade sine medarbejdere gå forrest, »tegne butikken« og få æren, når tingene går godt.

I Microsoft har vi allerede nu set positive resultater af at lade specialisterne og de indholdsansvarlige tage langt mere direkte ansvar for udviklings- og salgsprocesserne – og lade topcheferne sikre rammerne. In­novationen er i top, og kunder og sam­arbejdspartnere føler, at de har direkte adgang uden mellemstationer.

Medarbejderne inddrages i at definere strategien, målet og vejen til målet, i tilliden til at alle kompetencer og kloge hjerner tidligt i processen kan sikre kvaliteten og ejerskabet.

Skal vi i Danmark lykkes med disse års mange krav til både produktivitet og innovation, er ledelse gennem mennesker en forudsætning.

Vi har endda gode forudsætninger for det netop i Danmark, hvor tilliden mellem mennesker er høj, og hvor kompetence­niveauet helt generelt er det samme.

Den katalytiske ledelse er et krav i alle typer virksomheder, offentlige som private. Medarbejderne forventer det, lederrollen bliver mere spændende og attraktiv, og man får bedre udnyttet den enkelte medarbejders kompetencer – til glæde for hele virksomheden.

10BUS399176266-124904.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen