Berlingske Business
08:43Danske Bank: Forbruget gik i stå i sommer

Vilde forskelle i målingerne før amerikanernes præsidentvalg er i virkeligheden fantomsving

09BUSUSA-ELECTIONSPAIN-WAX-.jpg
Donald Trump eller Hillary Clinton – i dag vælger amerikanerne Barack Obamas afløser som præsident og sætter dermed punktum for en forvirrende valgkamp. Foto: Andrea Comas

Præsidentvalgkampagnen i USA har været præget af tvivlsomme meningsmålinger. Ikke alle institutter vejer rådata på tidligere stemmeafgivelse.

Det har været en vild valgkamp i USA med historier om sexisme, FBI-­ undersøgelser af Clintons emails og et par spektakulære kandidatdueller. Medierne har naturligvis også dækket sager med mere politisk substans, men som Anna Libak, nærværende avis’ udlandsredaktør, sagde i søndagens Presselogen på TV 2 News, så betyder den menneskelige psyke, at vi først og fremmest husker de farverige historier – i særlig grad dem, som har sex som omdrejningspunkt.

Jeg indrømmer gerne, at hvis jeg blev vækket midt om natten for at genopfriske valgkampen på to minutter, ville »grab them by the pussy« formentlig være mit første indfald.

07BUSUSA-ECONOMY-145312.jpg

Og vilde historier giver vilde sving i målingerne – eller gør de? Jeg vil, i lighed med min amerikanske kollega, Stanford-professor Doug Rivers, tillade mig at tvivle.

Vores egne målinger for CBS og The Economist viser i hvert fald noget andet! Tillad mig derfor at forklare, hvorfor jeg tror, at de vilde sving snarere er fantomsving end reelle sving i opinionen.

Hvis vi tager målingerne fra ABC News/Washington Post som eksempel, så havde Hillary Clinton midt i september en føring på to procent, en måned senere førte hun med 12 procent, og så i sidste uge var Trump foran med en enkelt procent.

Sidstnævnte måling blev endda en del af den danske mediedækning, da Ritzau på baggrund af målingen udsendte et telegram, som fik BT til i en overskrift til at udnævne Trump som favorit til at blive USAs næste præsident – en overskrift som BT dog rettede dagen efter.

RB PLUS Dramatisk meget på spil for Europa i USA-valg

Men altså nogle ret store sving som fulgte udviklingen i mediedækningen af Access Hollywood bånd, TV-dueller og FBIs genåbning af emailsagen. I et topartisystem som det amerikanske kan det vel bedst sammenlignes med udsving mellem blokkene med hver deres statsministerkandidat i dansk politik, og kunne man forestille sig et sving på 13 procentpoint mellem de to blokke på lidt over en uge så sent i en valgkampagne?

Næppe! Og selv om man naturligvis ikke kan sammenligne amerikanske og danske forhold én til én, så har jeg også svært ved at forestille mig så store sving på så kort tid i USA.

Men hvad er forklaringen så? Jeg tror, at det skyldes det samme, som jeg også beskrev i en klumme for fire år siden, hvor vi hos nogle institutter så meget store udsving til republikaneren Mitt Romneys fordel efter den første TV-duel. Nemlig at ikke alle vejer deres rådata på tidligere stemmeafgivelse, som alle institutter efter mit vidende gør i Danmark, men kun på demografi.

Hvis nogle vælgergrupper dermed i en periode bliver mindre villige til at deltage i meningsmålinger, så vil det give nogle sving, som ikke er baseret på grundlæggende ændringer i vælgernes adfærd ud over deres lyst til at deltage i målinger!

07BUSBUSINESS-130849.jpg

I USA vejer vi på stemmeafgivelse i 2012, hvilket dækker ca. 85 procent af de stemmer, som forventes at blive afgivet i dagens valg. Og målingerne viser, at cirka ni ud af ti på begge sider forventer at stemme på samme parti som for fire år siden.

Så vist har Clinton været presset af emailsagen, men hun har altså ligget stabilt foran hele vejen gennem valgkampen – både landsdækkende og i valgmandsstemmer.

På den måde minder det meget om præsident Barack Obamas kampagne for fire år siden, og mon ikke det ender med en valgsejr på linje med Obamas?

Det sætter jeg i hvert fald mine penge på!

TOPSHOT-US-VOTE-REPUBLICANS-CONVENTION-politics-election

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen