Berlingske Business
11:00Nationalbanken: Digitale centralbankpenge giver ikke bedre betalingsløsninger

Vi har glemt medarbejderne i den digitale rus

Working
ARKIVFOTO

SYNSPUNKT.

Digitaliseringen af arbejdsgange har for længst vundet indpas i erhvervs­livet. Jeg har selv været med til at tilskynde processen med at benytte alle de digitale mulig­heder og sætte strøm til store dele af VVS-branchen.

Alligevel er der et opråb, som efter min mening er vigtigt at få frem. Især i 2017, som regeringen har døbt digitaliseringens år.

Det handler om alle de mennesker, der arbejder i og omkring de digitale løsninger. Det er helt grundlæggende, at medarbejderne skal uddannes til den nye virkelighed, om det er B2B, B2C, ude i detailledet eller andre steder.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

Jeg ser flere eksempler på, at digitale produkter udvikles og sættes i gang af direktionsgangen og hjørnekontoret for derefter at komme af sted, uden at de medarbejdere, der skal benytte dem i dagligdagen, uddannes tilstrækkeligt.

Det er både et problem for medarbejderen, der ikke kan udføre sit »nye« job med digitalt islæt tilstrækkeligt eller tilfredsstillende. Og det er en udfordring for virksomheden, der har investeret rigtig mange penge i den digitale løsning, der garanteret kan gøre en positiv forskel, men ikke får den nødvendige omgangshøjde, fordi den står alene som digitalt produkt.

En af de store trends i 2017 er, at kunde­oplevelsen skal forbedres, og at kanalerne skal tale sammen. Ikke kun de digitale kanaler internt, men også med virkeligheden. Det er her, den optimale kundeoplevelse opnås, og det er her, vi ser de allerstørste og bedste cases ude i verden.

I VVS-branchen har vi netop lanceret en IT-platform, hvor installatørens køb af produkter kobles på hans fysiske besøg i butikken. Det betyder, at ekspedienten kan genkende behov og ønsker allerede i det øjeblik, installatøren træder ind i butikken, og dermed servicere på en helt anden måde end før, så kundeoplevelsen bliver langt større end i dag.

15BUSClaus-Kenberg-bred-133.jpg

Det er også i denne lanceringsproces, jeg har måttet erkende, at det ikke er nok bare at sætte strøm til den nye platform, man har kæmpet for at udvikle. Nej, de mennesker, der sidder direkte i mødet mellem den digitale og analoge brugeroplevelse, skal være helt inde i løsningens kerne for at kunne løfte den rigtigt. Der har vi alle meget at lære, om at tage medarbejderne med og uddanne dem først.

Den optimale kundeoplevelse opstår nemlig i samspillet mellem det digitale rum og de fysiske hænder. Derfor skal uddannelse af medarbejderne i fokus i 2017.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

HTML meta tag code on computer screen

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen