Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Umuligt at bryde offentligt skabte IT-monopoler

IBM
ARKIVFOTO

Klaus Nyengaard peger i kronikken »Offentlige IT-indkøb som barriere for tech-klynger« i Berlingske Business den 14.december på et meget væsentligt og overset problem i mulighederne for at udvikle dansk software til danske offentlige institutioner.

Han peger på den monopolstilling som IBM, KMD og CSC altid har haft når det gælder udviklingen af software til det offentlige. De tre udbydere har opnået denne monopolstatus takket været deres størrelse og for de to sidstnævnte, deres intime forbindelse til kommunerne og amterne/regionerne.

08BUS20161129-130245-4-1640.jpg

Man skal ikke glemme, at kommunerne og amterne oprindeligt havde investeret omkring to milliarder kr. i KMD og et meget stort beløb i Regnecentralen, der var forgængeren for CSC. Dette har betydet, at ingen offentlig myndighed var interesseret i at åbne markedet for andre udbydere af software. I dagens Danmark, hvor KMD og Regnecentralen begge er udskilt fra kommunerne og amterne/regionerne, gør det samme sig stadig gældende, blot nu med urimelige krav om størrelsen af egenkapital og omsætning, hvilket helt udelukker innovative tech-klynger. Mærkeligt, at konkurrencemyndighederne aldrig har beskæftiget sig med dette, men så er de jo også selv en del af det offentlige system!

At det er umuligt at bryde dette monopol har jeg selv erfaring med, da jeg i 90erne sammen med et par af mine studerende udviklede et softwareprogram for optimal indkaldelse af patienter til operation på Randers Centralsygehus.

IBM-WATSON/

Programmet kunne udnytte operationsgangen optimalt, formindske ventetiderne på operation, bestemme effekterne af at politisk prioritere typer af operationer etc. Sygehuset var meget interesseret i at få implementeret softwaren, men Århus Amt nedlagde veto, da man jo havde økonomiske interesser i KMD. Jeg forsøgte så at få et samarbejde i stand med KMD, men tandlægen, der var ansvarlig for den eventuelle videreudvikling af softwaren, forstod overhovedet ikke, at et sådan optimerende software kunne være relevant, da »lægerne jo allerede planlægger operationsprogrammet hver dag«!

I de 20 år, der er gået siden operationsplanlægningssystemet, blev udviklet, er hospitalssektoren hvert år gået glip af trecifrede millionbesparelser – og de gør det stadig. CSC har efterfølgende udviklet planlægningsprogrammet Book-plan, som jeg fik set i funktion for et par år siden på Herning Sygehus, men det er udviklet uden nogen forståelse for, hvad et sådan operationsplanlægningsprogram skulle kunne mht. til optimal planlægning, ventelister, opfølgning,træning, informationsopsamling m.v.

pix-Marko Perisic

Klaus Nyengaard, der med god grund er frustreret over tingenes tilstand, slutter sin kronik med følgende relevante kommentar, der gælder generelt i dag:

»Jeg vover den påstand, at hvis kommunerne (og regionerne) i dag valgte at købe fra de eksisterende udbydere af løsninger, så ville de ikke kun øjeblikkeligt have en løsning, der ramte de fleste af deres behov, men de også have hurtigere, billigere og sikrere komme frem til den løsning, de ultimativt ønskede.«

Det var sandt for 20 år siden, og det er stadig så sandt, som det er skrevet i Nyengaards kronik.

Web Developer's laptop

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen