Berlingske Business

Uhm, middag fra netbutikken

Nethande_debat_Business
Nethandel er en nem måde at få bragt varer til døren - men vil det slå igennem for dagligvarer? Foto:

Er du typen, der nyder at gå på indkøb lørdag formiddag? Eller vil du hellere slippe for stroppeturen forbi bjerge af køkkenruller, børnetøj og ligegyldige plasticdimser? For slet ikke at tale om udsolgte varer og specialiteter, der gemmer sig alt for godt i bunden af en hylde.

Så er nethandel sikkert under overvejelse, og nu frister online-rebellen nemlig.com med ekstra lave discountpriser og håber at kunne trække endnu flere danskere til at købe ind ved tastaturet frem for i en fysisk butik. Som en af de få dagligevarebutikker på nettet hænger nemlig.com ikke sammen med en traditionel butik, og dermed konkurrerer opkomlingen mere nådesløst end mange andre netbutikker.

Pix-Grænsehandel

På redaktionen har vi diskuteret, om vi på detailhandelssiderne i torsdagsavisen var for flinke ved nemlig.com og ejeren Stefan Plenge. Men nej, udspillet fra nemlig.com, der nu vil matche Nettos priser fuldstændigt, er temmelig opsigtsvækkende og kan godt gå hen og blive den »gamechancer«, som nogle venter på. Killer-argumentet for at skifte til online-handel og få dagligvarerne leveret på dørmåtten, er nemlig lave priser. Tilbud skal der til, og det er dette våben, som nemlig.com nu for alvor vil svinge rundt med.

Nemlig.com

Selv om ingen andre netbutikker hidtil har skabt overskud ved at sælge dagligvarer, skal det være nemlig.com vel undt at opnå succes. Nethandel er grundlæggende en intelligent udnyttelse af den nye teknologi, og især for børnefamilier kan tiden bruges langt bedre end til at stresse rundt i et supermarked. Men forhåbentlig vil netbutikkerne også drive det til succes med andre argumenter end lysende gule lave priser.

Med nethandel kan masser af nichebutikker få langt større kundegrupper end ellers. Se blot aarstiderne.com, der forsyner talrige hjem med alsidige grøntsagskasser. Eller de mange små vinbutikker, der ikke havde haft en chance uden nethandel, og som gør udvalget i Danmark langt mere alsidigt.

E-handel udgør nu cirka ni procent af dagligvarehandelen herhjemme, og den må gerne vokse yderligere, så vi kan vælge mellem flere delikatesser til det hjemlige menukort.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen