Berlingske Business
17:42

Ubers arrogante markedsstrategi overskygger alt det gode

Uber Jonathan
Uber og Jonathan Løw. Foto:

Der er livlig debat omkring Uber i disse dage. Det er ikke mindst tilfældet, efter det er kommet frem, at virksomheden lukker ned for sine danske aktiviteter den 18. april i år.

Fra flere politiske partier kritiseres de folkevalgtes håndtering ag af sagen, mens nogle iværksættere også er fortørnede over, at Uber nu ikke længere kan agere på det danske marked.

Jeg hører til dem, der på den ene side er dybt inspireret af Ubers teknologiske knowhow og høje serviceniveau, men på den anden side ikke er tilhænger af deres måde at skalere og disrupte på. Jeg mener heller ikke, at den på nogen måde er et foregangseksempel for andre startups, selvom den teknologiske platform bestemt er.

aa

I disse måneder overskygger Ubers forfejlede markedsstrategi virksomhedens åbenlyse innovationer. Ét af kardinalpunkterne er, hvorvidt man som deleøkonomisk eller disruptiv spiller på et nyt marked nødvendigvis er nødt til at bedrive ulovlig virksomhed for også at kunne skabe en global succes? Dvs.: Ligger fremtidige startups’ eneste mulighed i at bryde lovgivningen for at ændre den?

Jeg mener, at svaret helt klart er NEJ. Det kan ellers næsten lyde som om, i dele af debatten, at iværksættere fremover bør diktere dansk lovgivning. Dvs. at hvis jeg som startup har en smart idé, som samtidig kan blive en stor eksportsucces, så er det underordnet, hvorvidt den også er lovlig. Så må politikerne jo bare makke ret, så jeg som investor eller virksomhedsejer kan få udnyttet potentialet i min idé.
Gør Christiansborg ikke det, så er det alene et udtryk for, at de ikke har forstået blockchain, 3d print, deleøkonomi, kunstig intelligens eller hvilken ny teknologi, jeg nu engang har valgt at benytte sig af.

RB PLUS Uber er punkteret og sendt i garagen

Til trods for at jeg selv er serie-iværksætter, så bilder jeg mig imidlertid ikke ind, at dansk lovgivning alene skal tilgodese os iværksættere. Det gælder da slet ikke, når en amerikansk milliardkoncern som Uber rykker ind på nye markeder og bevidst spekulerer i de juridiske gråzoner. Sverige, Danmark, Holland, Finland, Bulgarien, Ungarn og Spanien er blot nogle få af eksemplerne på europæiske lande, der har sagt helt stop for Uber, mens man opererer i juridiske gråzoner i Belgien, Italien m.fl. Et billede der går igen i resten af verden.

Vi er nødt til at skelne imellem brugeroplevelsen og så hele det juridiske spil. Ud fra et brugersynspunkt er det afgjort et tab, at Uber lukker ned. De stod for en smartere app-teknologi, gennemsigtige priser og flinke chauffører. De er også et eksempel på en digital løsning, der potentielt kunne øge konkurrencen i en given industri.

29BUS20170328-115435-4-1546.jpg


Men det ændrer ikke på, at Uber ikke kan sammenlignes med eksempel Spotify, som det ofte sker. Spotify er et lovligt alternativ til det eksisterende marked. Tilbage i 00’erne fandtes musiktjenesten Napster, som bevidst lagde al musik ud på nettet tilgængelig for os alle sammen. Det var brugermæssigt set en suveræn tjeneste, og den var klart at foretrække i forhold til konkurrenterne. Men den var ulovlig.

Det samme er Uber. Ubers største problem er deres forfejlede markedsstrategi. Jegkender af omveje nogle af de topjurister, der har varetaget Ubers interesser i de forskellige lande. Disse rådgivere har på de interne linjer kritiseret virksomhedens fremturen og strategisk opfordret til, at man lytter noget mere til de etablerede aktører frem for Ubers metode, hvor man blot lancerer i et givent land og tager slagsmålet efterfølgende.

30BUSPix-Travis-114017.jpg

Denne strategi er et udtryk på en håbløs arrogance og mangel på forståelse af, hvordan det politiske demokrati og spil fungerer. Uber overser blandt andet, at man netop ikke selv har monopol og således ikke er de eneste, det politiske establishament skal tage hensyn til. Resultatet bliver, at man qua sin ulovlige lancering lynhurtigt graver dybe grøfter imellem de etablerede spillere og sig selv – grøfter der siden er umulige at kravle op af og dermed nå det ønskede resultat.

Af Uber kan vi helt bestemt lære meget, når det kommer til digitalt design, brugerflader og innovative forretningsmodeller. Men vi kan også lære, hvorledes man som ny spiller på et givent marked IKKE bør opføre sig, når det kommer til at entrere i andre lande. Det lyder måske logisk for nogle, at den eneste måde at få ændret lovgivning på er at bryde den og derigennem udstille lovgivningens forfejlede karakter. Sådan fungerer verden og virkeligheden imidlertid ikke, og der ER alternativer. Eksempelvis kunne man jo starte med at lytte, inden man blot tromler ind over folk og påberåber sig lokale rettigheder, man ikke har.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen