Berlingske Business
17:42

Turismesucces kæmper med akut mangel på arbejdskraft

17BUSNyhavn-114759.jpg
Det vælter ind med turister til Danmark, men der er lang vej til at nå nye, ambitiøse mål. Arkivfoto: Liselotte Sabroe

Regeringen må forstå, hvad der skal til for at nå ambitiøse mål for dansk turisme.

Dansk turisme rider på en vækstbølge og har trodset konjunkturernes blæst og storm siden 2008. Resultatet er rekord på rekord. I 2015 kunne dansk turisme registrere 49,1 mio. overnatninger. Dette tal er allerede steget med 6,5 pct. i 2016. Det er den næsthøjeste vækstrate for Nordeuropa.

Dansk turisme står nu for en omsætning på 95 mia. kr. og beskæftigelse til 115.000 personer, og vi ved allerede, at 2016 har overgået 2015.

RB Kinesiske charterturister skal flyve direkte til København B

Regeringen har sat ambitiøse mål for dansk turisme. Det glæder både HORESTA og Danske Regioner. Men klare mål kræver også, at regeringen følger op, så erhvervet og andre aktører får rammerne til at nå målet. Vi vil derfor gerne kridte turismebanen op for regeringen, så I ved, hvor boldene skal slås, når I vil skabe permanente private jobs nord for Padborg.

Senest har Danmark fået en national turismestrategi, der har som mål, at Danmark skal øge turismeerhvervet med 45 mia. kr. frem mod 2025, og det er et mål, vi glæder os over. Men hvis vi skal nå mållinjen i 2025 kræver det, at vi sætter tempoet op og vælger at investere i turismeerhvervet.

Væksten har medført akut mangel på arbejdskraft i hotel- og restaurationsbranchen. Det betyder, at man i 2015 forgæves forsøgte at rekruttere 1.500 medarbejdere – et tal, der sidste år steg til 1.900. 13 pct. af serviceerhvervene oplevede manglen på arbejdskraft som en begrænsning for deres erhverv. Det er en stigning på fem procentpoint på bare tre år. Danmark er derfor nødt til at handle.

Mandag - Flyrute

Flere unge bør vælge en erhvervsuddannelse: For femten år siden valgte 31,7 pct. af landets unge en erhvervsuddannelse efter folkeskolen.

I dag er tallet kun 18,4 pct. Sammen med arbejdsmarkedsparter, erhvervsskoler og virksomheder har regionerne og HORESTA igangsat flere initiativer for at højne antallet af uddannede inden for turismeerhvervet landet over. Samtidig afvikler vi sammen med andre aktører konkurrencen Skills, hvor studerende fra eksempelvis kokkefaget dyster mod hinanden. Det er en lektie, vi skal blive bedre til: dyrk vores talenter.

Danske Regioner og HORESTA har derfor lagt særlig energi i at arbejde for aftaler om oprettelse af praktikpladser til de unge på erhvervsuddannelserne. Men det kræver også politisk vilje og flere investeringer i de unges erhvervs- og uddannelsesmuligheder i fag som turismeerhvervet, hvor der rent faktisk er en jobmæssig fremtid.

Rekordmange lejer sommerhus jul og nytår De tyske turister str

Vi skal tiltrække investeringer i turismens fysiske rammer. Disse investeringer skaber rammerne for Danmarks iværksættere og forbedrer vores evne til at tiltrække turister og erhvervsgæster. Vi kan nå vores 2025-mål ved at prioritere TurismeDanmark på lige fod med det øvrige ErhvervsDanmark. Det vil bringe den nødvendige kvalitet i spil, som er helt afgørende, når vi skal indfri potentialet for 50.000 nye faglærte og ufaglærte jobs frem mod 2025.

Vi ser allerede nu gode eksempler på investeringer i turismen ved projekter som »Inspiring Denmark« i Region Syddanmark, der arbejder målrettet for at tiltrække kongresser til Syddanmark. Eller i Region Midtjylland, hvor der er iværksat et treårigt program for at løfte regionens kulturturismes langsigtede forretningsgrundlag, som allerede har bidraget til rekordovernatningstal i Østjylland.

Når vi skuer uden for Danmarks grænser, kan vi konstatere, at offentlige og private investerer langt mere i turismeerhvervet. Fremtidens job er også inden for service- og oplevelseserhvervet. Danmark har et unikt turismepotentiale, som vi skal forstå at udvikle. Vi skal styrke det offentlig-private samarbejde, så vi med sikkerhed kan skabe arbejdspladser og en sikker fremtid for danske arbejdstagere.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen