Berlingske Business

Tre tendenser, der kan ændre din forretning på et splitsekund

07BUSFILES-US-RETAIL-INTERN.jpg
Den amerikanske handelsplatfom Amazon er så langt med sin hurtige Prime Air Service, at der eksperimen­teres med at levere pakker med droner. Foto: AFP

Marketing. De virksomheder, der vinder i det lange løb, lader sig ikke blot inspirere af morgendagens tendenser. De agerer på dem.

Kun 1,7 sekund. Så kort tid har du i gennemsnit din forbrugers opmærksomhed.

I en medievirkelighed præget af omskiftelighed, høj konkurrence og kortere tid med forbrugeren er det altafgørende for din virksomhed ikke blot at lade sig inspirere, men også at reagere på morgendagens tendenser for at være med i kapløbet om forbrugerens opmærksomhed.

Bureaugruppen Dentsu Aegis Network har for tiende år i træk opstillet ti tendenser, som vil få relevans for medie- og marketingbranchen i 2018. Vi bringer her tre udvalgte tendenser, som kan være startskuddet til, at netop din virksomhed tager vindertrøjen på og adapterer tendenser, som får betydning for din forretning i fremtiden:

1) Samfundsborgerne kræver handling bag ordene: For to år siden valgte Starbucks at sætte et regnbueflag på sine kopper for derigennem at sende et signal om mangfoldighed til sine kunder. Debatten drejede sig dengang om, at brands i højere grad skulle have en holdning.

I dag forventer kunderne imidlertid også, at brands udlever deres holdninger for ikke at ryge i glemmebogen. Faktisk viser en international undersøgelse, at 74 pct. af alle brands kunne forsvinde, uden at forbrugerne ville bekymre sig om det. Det hænger formentlig sammen med, at 60 pct. mener, at »content« produceret af virksomheder er irrelevant, samt at 75 pct. af forbrugerne mener, at virksomheder skal bekymre sig mere om deres vedbefindende og livs­kvalitet.

Split

Ergo må brands være værdiskabere for ikke at være irrelevante på markedet. Det handler for et brand om at indtage en holdning til det samfund, det eksisterer i, og derfra handle i forhold til aktuelle problemer, ændre uretfærdigheder eller skabe nye bevægelser – altsammen for at udvise social ansvarlighed. Coop er et godt eksempel på en virksomhed, som har formået at rykke fra holdning til handling og dermed indtage en holdning til det samfund, deres brand eksisterer i. På webadressen Nykemilov.nu opfordrer Coop folk til at skrive under på et lovforslag, som skal forbyde nogle af de kemikalier, som er skadelige for forbrugeren. En sag, som vedkommer os alle.

2) Hastighed og din virksomheds værdikæde kan blive dit vigtigste salgsargument: Forbrugeren sætter i femte gear, når der shoppes på nettet, hvorfor denne trend har fået sit navn »Need for Speed«. Tiden er sparsom, og forbrugeren forventer, at et køb skal kunne foretages med et enkelt klik – men med det samme høje service­niveau.

Det betyder, at den klassiske købsrejse skal gentænkes, da inspirationsfasen i højere grad smelter sammen med selve købsfasen. Det handler om effektivitet og øjeblikkelig tilfredsstillelse dér, hvor vi bliver inspireret. Det gælder særligt på mobiltelefonen, hvor brugerne er 50 pct. mere tilbøjelige til at forvente, at de kan gøre et køb sammenlignet med for et år siden.

skart

På den måde kan din virksomheds værdikæde vise sig at blive din vigtigste USP (Unique Selling Proposition) i din markedskommunikation, fordi forbrugerne i højere grad vægter hurtig service og levering. Et eksempel på kravet om hastighed ses hos Amazon, der i dag eksperimenterer med firmaets »Prime Air Service« til at levere pakker i hele verden på under en halv time.

3) Efterkøbsoplevelsen bliver alt­afgørende: Glæden ved at sælge et produkt er stor, men glæden ved et genkøb er endnu større.

Virksom­heder og deres markedsførings­bureauer bruger næsten al energien på førkøbsrejsen, hvor forbrugerne drives til køb, men ikke til loyalitet og genkøb.

For forbrugerne er oplevelsen imidlertid en anden. 67 pct. siger, at efterkøbsoplevelsen er vigtigere end købsoplevelsen. Giver man forbrugeren en god oplevelse – også efter købet – har man nøglen til loyalitet. Det er på tide at overveje, hvordan dine produkter og services skal forlænge efterkøbs­oplevelsen.

PLUS Kontanter fylder langt mindre i Danmark end i Europa

Et eksempel på et brand, der har skabt en succesfuld efterkøbsoplevelse er det franske bolighus Castorama, som skabte et børne­tapet, hvor hver figur på tapetet kan scannes med telefonen og derefter fortælle en historie om den scannede figur. På den måde formåede Castorama både at forlænge oplevelsen af tapetet.

Fremtidens forbrugere forventer omstillingsparate brands, der tager stilling til det samfund og marked, som de er en del af. Tør du vente?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen