Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Trafiktavler øger sikkerheden – så se at få dem tændt igen

04BUSMorgentrafik-tii-arkiv.jpg
Siden marts 2017 har der været slukket for motorvejenes elektroniske trafik­tavler på motorvejene, og nu skal de pilles ned. Arkivfoto: Steffen Ortmann

Transport. De elektroniske trafiktavler er en billig investering, som gavner alle, der kører på motorvejene.

Det giver ikke mening at fjerne de elektroniske trafiktavler på motorvejene. Tværtimod bør tavlerne sættes i drift igen hurtigst muligt til gavn for både trafiksikkerhed og trængselsproblemer.

I stedet for afvikling bør den fremtidige planlægning af infrastrukturen udvikles og omfatte mere ITS (intelligente transport­systemer). Det mener ITD – brancheorganisationen for den danske vejgodstransport.

Siden marts 2017 har de elektroniske trafiktavler på motorvejene stået mørke og ubrugte hen og står nu til at blive pillet ned. Da de var i drift, forsynede de billisterne med opdaterede meldinger om trængsel, ventetider, uheld og andre vigtige informationer til gavn for sikkerheden og fremkommeligheden.

I ITD er vi ærgerlige over, at de elektroniske trafiktavler på motorvejene ikke længere er i brug. For chaufførerne har de været et effektivt og nyttigt redskab i det daglige arbejde.

Som det første land i Norden får Danmark nu et landsdækkende

Derfor vil ITD gerne opfordre til, at politikerne hurtigst muligt prioriterer de relativt få penge, det koster at holde tavlerne i drift. Det er en god samfundsmæssig investering, som gavner alle, der kører på motorvejene.

Det koster ifølge Vejdirektoratet små 30 millioner kroner om året at drive de elektroniske trafiktavler. For de penge får man større trafiksikkerhed, mindre trængsel og mulighed for at nå trafikanterne hurtigt med vigtige informationer.

Tænker man bare lidt længere ud i fremtiden, vil der være endnu flere gevinster ved elektroniske trafiktavler. På sigt bør systemerne udvikles til i større omfang at omfatte dynamisk hastighedsregulering og variable overhalingsforbud, der tager højde for den aktuelle trængsel og så videre. Udviklingen af ITS er et vigtigt led i den løbende teknologiudvikling og digitalisering af infrastrukturen.

I ITD vil vi derfor gerne opfordre politikerne til at handle på det her. Tavlerne er der, de virker, og de er til gavn for hele afviklingen af trafikken. Så find nu de penge, det koster, og få sat strøm til dem igen.

20BUSPix-Vejarbejde-190346.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen