Berlingske Business

Trængsel koster dyrt for fødevareerhvervet

05BUSopinion-trafik-110745-.jpg
Trængsel på de danske veje koster dyrt for fødevareerhvervet. Landbrug & Fødevarers direktør efterlyser en masterplan for den danske infrastruktur. Arkivfoto: Dennis Lehmann/Scanpix

Synspunkt

Tid er penge. Sådan lyder den gamle vending, og den giver rigtig god mening, når vi ser på danske virksomheders transport af for eksempel fødevarer.

Hvert år spilder den danske fødevare­klynge flere end 400.000 timer i trafikken. Det skyldes trængsel, bøvlede regler og manglende politiske visioner på transportområdet.

Desværre ser trængslen på det danske vejnet kun ud til at blive værre og værre. Ifølge prognoser vil tiden, vi kører i trængsel, stige med hele 66 procent frem mod 2030.

Hver fjerde lastbil i Danmark transporterer varer, der er relateret til det danske fødevareerhverv, og også på vejene færdes der landbrugskøretøjer, som er grundlaget for vores fødevareproduktion.

De spildte timer i trafikken er derfor en kostbar affære for erhvervet, som der bør gøres noget ved.

For nylig har en ekspertgruppe nedsat af regeringen fremlagt sit bud på fremtidens transport i Danmark.

06BUS330293765-192352.jpg

Dette bud viser blandt andet, at vi kigger ind i en fremtid, hvor flere vil få dækket deres behov for transport ved førerløse biler og delebilskoncepter.

Førerløse biler vil sandsynligvis føre til, at det bliver mere attraktivt at eje en bil, og konsekvensen heraf vil være endnu mere trængsel.

Landbrug & Fødevarer mener, at der er behov for en visionær, fremadskuende masterplan for nationale infrastruktur­investeringer, der kan mindske trængslen. Masterplanen skal tage højde for ny, førerløs teknologi, og hvad den kommer til at betyde for trængslen.

Et mere effektivt transportsystem har stor betydning for fødevareerhvervets konkurrenceevne – men også for de danske trafikanter, hvor flere og flere pendler til arbejdspladser længere væk fra deres bopæl.

Det er afgørende, at hjulene bliver holdt i gang. Både i faktisk og i overført betydning.

Regeringen vil hæve fastbegrænsningen på udvalgte veje Motorv

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen