Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Topchef-syndromet: Når ledere ikke evner at håndtere dårlige nyheder

USA-TRUMP/
Foto:

SYNSPUNKT. Trump er et fænomen, vi kender fra ledelsesgangen, hvor topchefer isolerer sig fra kritik og omgiver sig med folk, der skaber et behageligt ekkokammer, skriver Michael D. Watkins, professor i ledelse og organisation.

Da jeg læste artiklen om præsident Trumps aversion mod dårlige nyheder, kom jeg til at tænke på betydningen af en tilsvarende holdning hos ledende erhvervsfolk.

I artiklen citeres fra en historie i The Washington Post, der handler om, hvordan Trump reagerer på mediernes omtale af kvindemarchen og den negative sammen­ligning af folkemængden ved hans indsættelsesceremoni set i forhold til præsident Barack Obamas for otte år siden:

»Præsident Trump var kun lige vendt tilbage til Det Hvide Hus lørdag efter det sidste indslag i indsættelsesceremonien, en stilfærdig gudstjeneste, da vredesudbrudene begyndte at tårne sig op. Trump tændte for fjernsynet og så der den uheldsvangre sammenkobling – massive og verdens­omspændende demonstrationer vendt mod hans kun ét dag gamle præsidentembede og billeder af den tydeligvis mindre folkemængde ved hans indsættelse, hvor der var åbne områder at se rundt omkring The Mall. Mens hans pressetalsmand, Sean Spicer, stadig var i færd med at pakke sine flyttekasser ud i sit nye, rummelige kontor, blev Trump tydeligt mere og mere ophidset.«

Resultatet var, som vi ved i dag, en hastigt sammenkaldt pressekonference, hvor Spicer gentagne gange aflivede de angivelige forkerte oplysninger om publikums størrelse ved Trumps indsættelse og skosede journalisterne i hårde vendinger. Ved samme lejlighed lykkedes det ham at underminere sin egen status over for medierne.

Trump/Yellen

CEO-syndromet

Selv om der naturligvis er tale om et ekstremt eksempel, der tilmed udspillede sig i fuld offentlighed, så er den slags opførsel, som præsident Trump lagde for dagen, alt andet end usædvanlig; jeg ser den også blandt erhvervslivets topchefer.

Jeg kalder fænomenet »CEO-syndromet« – den farlige tilbøjelighed hos visse ledere til at håndtere dårlige nyheder meget uhensigtsmæssigt. Dertil kommer påvirkningen af alle, der arbejder for den pågældende, samt betydningen for virksomhedens eller organisationens sundhedstilstand.

Det gælder kort sagt, at ledere, som ikke kan håndtere dårlige nyheder, ender med at være omgivet af mennesker, som enten undgår dem eller snakker dem efter munden.

En sådan optræden åbner helt oplagt for en sårbarhed i organisationen, som kan være skæbnesvanger. Hvis dårlige nyheder afvises eller ligefrem undertrykkes, er kriser nærmest uundgåelige. Problemer, som burde være adresseret og taget hånd om, får lov at simre i undergrunden, indtil de eksploderer i skadelige, men »forudsigelige overraskelser.«

BELGIUM EU COMMISSION COMPETITION CASE GOOGLE

Ud over de velkendte farer ved denne type benægtelse får ledere, der ikke selv kan håndtere virkeligheden, også deres underordnede til at lægge afstand til den. Det udløser en proces, hvor disse underordnede bliver stærkt afhængige af deres leder, idet de fanges ind i spillet om at opretholde en konstrueret »virkelighed«.

Følgende smukke eksempel indfanger på fornem vis virkningen af en leder, der ikke kan håndtere dårlige nyheder, på den øvrige del af organisationen:

»Ved at opmuntre sine underordnede til at tale usandt kan en leder undergrave deres uafhængige position generelt, men måske særligt i forhold til offentligheden, medierne og andre medlemmer af organisationen. Det får disse personer til at blive endnu mere afhængige af lederen og samtidig mindre tilbøjelige til at gøre oprør mod kommando­strukturen. Det er en klassisk taktik, når en leder mistror sine underordnede og sådan set også forventer at mistro dem i fremtiden, at han direkte eller indirekte fremmer denne kæde af løgnagtighed.«

På denne vis »inficerer« toplederens dysfunktionalitet hele organisationen, og det får ofte katastrofale resultater.

DENMARK OPCW SYRIA CHEMICAL WEAPONS

Lad det ikke ske for dig

Hvor denne opførsel i visse tilfælde ganske enkelt er en del af lederens personlighed, så er ingen, selv ikke den bedste leder, helt immun over for »CEO-syndromet«. Positionen helt øverst i en organisation er ladet med magten til at skabe forandringer – i hvert fald indtil murene styrter sammen. Det er en helt usædvanlig leder, der ikke af og til falder for fristelsen til at skærme sig selv fra dårlige nyheder og lade andre om at håndtere dem. Men det er kun den helt usædvanligt modige (eller dumdristige) medarbejder, der for alvor insisterer på »at sige tingene, som de er«.

Særligt udsatte for dette syndrom er ledere, der har haft rollen i længere tid, og som langsomt har isoleret sig selv fra kritik for i stedet at omgive sig med folk, der skaber et behageligt ekkokammer.

Så lad ikke dette ske for dig.

US-POLITICS-TRUMP

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen