Berlingske Business
13:15Nissan indstiller bilproduktionen i Japan

Tør du skifte den brændende platform ud med brændende begejstring

01BUSBUSINESS-101735.jpg
Marianne Dahl Steensen

Det kræver mod at være en begejstret leder. Det er mere bekvemt at jagte rettelser, drevet af et fokus på fejl.

I sidste uge var jeg i Berlin. Jeg fik lov til at overvære tre tyske læger foretage en operation. Det særlige ved operationen var, at de brugte HoloLens – en slags computerbrille, der integrerer Augmentet Reality-teknologien (ja, den vi kender fra Pokemó Go), så lægerne har en slags ekstra virkelighed oven på deres virkelige virkelighed. Det var en vild oplevelse, og jeg kan ikke slippe følelsen af at have set ind i fremtiden. I en fremtid, hvor virkeligheden og den virtuelle virkelighed smelter sammen, hvor kunstig intelligens møder den menneskelige.

Jeg er begejstret.

Imran Rashid, læge, er i gang med at starte et pilotprojekt op

Vi kender alle det med, at en leder kommer begejstret hjem fra et kursus, et kundebesøg eller har fået inspiration fra en bog. Vi kender hende særdeles indgående, den begejstrede leder, og hun kan være virkelig irriterende – særligt, når vi ikke deler hendes begejstring. Den lader vi lige stå.

Da jeg tiltrådte som adm. dir. i Microsoft Danmark, indledte jeg mit hverv på klassisk vis ved at bede finansafdelingen analysere virksomheden fra alle leder og kanter samtidig med, at jeg selv interviewede alle ledere i organisationen. Dette gjorde jeg ud fra en overbevisning om, at jeg kunne »finde fem fejl«, og at jeg på denne baggrund kunne formulere min 100-dages-plan.

Dette lykkedes ikke.

Selvfølgelig fandt vi, at nogle produkter solgte bedre end andre, at nogle segmenter havde højere kundetilfredshed, og at nogle kanaler var mere effektive. Men vi fandt ikke et entydigt billede. Vi fandt ikke en burning platform.

I mange år, særligt i årene omkring finanskrisen, har der været fokus på at få formuleret en burning platform. Vores opgave som ledere har været at analysere forretningen, identificere problemerne og lave en plan for at fikse dem.

24BUSVrede-125300.jpg

Vores ledelsesfokus har været den operationelle eksekvering af planen gennem en tæt og KPI-baseret opfølgning, drevet af en burning platform om alt det forfærdelige, der ville ske, hvis »fikse-planen« ikke blev realiseret.

I Microsoft har man haft tradition for at arbejde med CoE-planer (Correction of Error!), når et område ikke leverede som forventet – en ganske uinspirerende arbejdsform.

Men hvad gør man, når ens burning platform ikke er så udtalt? Efter mine første par måneder i Microsoft lærte jeg noget nyt. En læring, der begyndte, da vi i ledelsesteamet valgte at sætte fokus på de områder af forretningen, som gik godt (frem for på de områder, der skulle fikses), og som vi kunne blive endnu stærkere på i fremtiden.

I stedet for at fokusere på den brændende platform, fokuserede vi på vores burning ­desire. Wauv en læring! Jeg oplever stor energi i arbejdet med at realisere vores burning desire for fremtiden, frem for at arbejde med CoE-planer for at løse fortidens problemer.

Jeg har valgt at være en begejstret leder, og jeg håber, at mine kollegaer ikke synes, jeg er alt for irriterende. Det kræver mere af os som ledere at tage udgangspunkt i vores begejstring; vi skal turde formulere en burning desire, og vi skal turde dele vores begejstring for denne.

Billede

Det kræver lidt mod at tale om sin brændende passion frem for en ofte udefrakommende brændende platform.

Til gengæld tør jeg godt at love, at der ikke findes en bedre leder end den begejstrede leder – i hvert fald ikke, når medarbejderne deler begejstringen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen