Berlingske Business

Tør Danmark være mere innovativ?

25BUSPix-Lisa-Herold-Ferbin.jpg
Lisa Herold Ferbing, formand for Djøf

Djøf opfordrer erhvervs- og vækstministeren til at sætte fokus på de små og mellemstore virksomheder, når planerne om den digitale innovation skal føres ud i livet.

»Danmark til digital revolution« lød overskriften på en artikel i Berlingske Business i sidste uge. Erhvervs- og vækstministeren præsenterede ambitiøse mål for, hvordan Danmarks produktionslandskab skal se ud i den nære fremtid. Intelligent og fleksibel produktion og øget automatisering.

Det er mål, der afhænger af et højt digitaliseringsniveau i de produktive virksomheder. Allerede i dag kan vi i Danmark være stolte af, at vores iværksættere gør sig bemærkede på den globale scene. Der findes en stærk iværksætterånd, som blandt andet har sikret Danmark titlen som Europas bedste iværksætterland ifølge The Global Entrepreneur­ship Index i 2016.

Sydafrika

Mange iværksættere omfavner de digitale muligheder. Det er en meget positiv udvikling. Men hos os i Djøf ville begejstringen være større, hvis de traditionelle produktionsvirksomheder også blev frontløbere inden for digital innovation. Vi håber, at ministerens vækstplan implementeres lige så ambitiøst, som den præsenteres.

Som det er i dag, er ikke alle små og mellemstore virksomheder udrustet til at kunne håndtere en massiv forretningsomlæggelse, der bygger på øget brug af digitalisering, herunder automatisering af produktionen.

Udfordringerne består dels i, at det kræver viden og midler at justere den klassiske produktion af et fysisk produkt til de digitale rammer, som vi endnu kun har set begyndelsen på.

martin

Etablerede danske virksomheder skal ligesom iværksætterne turde satse stort på forretningsstrategier, der kan sætte skub i innovationsprocessen. Udviklingen af nye tech-virksomheder foregår med så hastige skridt, at der ikke er plads til lange tænkepauser.

Det er ikke en skræmmekampagne, men blot en venlig reminder om, at det er nu, at vi som samfund skal gøre en indsats for at få gjort vores produktive sektor endnu mere konkurrencedygtig.

Fra politisk side er det derfor vigtigt at understøtte de traditionelle og etablerede virksomheder med vejledning og støtte til at finde de medarbejdere, som kan bidrage til denne udvikling.

28BUSkim2-153426.jpg

Ledige akademikere er et stort uudnyttet potentiale i virksomhedernes udviklings­afdelinger. For med en dimittendledighed på over 20 procent for unge nyuddannede akademikere og en lav andel af medarbejdere med en videregående uddannelse i de private virksomheder, findes der her en vigtig ressource til at sikre Danmarks fremtidige position som vidensland.

I Djøf håber vi, at regeringen vil prioritere at sikre effektive, konkrete og ubureaukratiske støtteordninger med tilstrækkelige midler til at ansætte kvalificeret arbejdskraft.

Eksempelvis bør det seneste tiltag med landdistriktsvækstpiloter for 15 millioner kroner pr. år suppleres med flere midler til den nuværende InnoBooster-ordnings tilskud til ansættelser. Her kan virksomheder, der fremlægger en innovationsplan, få dækket op til 50 procent af lønnen til en med­arbejder.

La

Ser man på det globale indeks for iværksætteri, er det interessant, at netop det danske uddannelsesniveau fremhæves som en særlig vigtig årsag til vores topplacering som iværksætterland. Uddannelse er koblet tæt sammen med den viden, der skal bruges i samfundet, for eksempel i de produktive virksomheder.

Det er en samfundsopgave at arbejde for, at flere med en lang videregående uddannelse beskæftiges ude i de danske virksomheder.

Det er en fælles opgave at gøre vores virksomheder robuste til at kunne eksistere i en digital og disruptiv fremtid – gerne før alle konkurrenterne på det globale marked.

pix-Magna Carta

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen