Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Tjen penge – og få kundernes forståelse

23BUS590041427-122347.jpg
Tænk service – selv om man sælger en vare, er det service, kunden køber. Illustration: Iris

Har du styr på, hvad du vil gerne have ud af din forretning , og hvad du byder dit publikum?

En forretning er til for at tjene penge. Til sine aktionærer, vil nogen tilføje – omend tidligere CEO i General Electric Jack Welch kalder den version for »verdens dummeste idé« – men i hvert fald skal der ske noget på bundlinjen. Ellers er der ingen forretning.

Der er ikke særligt mange måder at finde dem på. Faktisk er der kun to steder, de kan komme fra: Kapitalkilder og kunderne. Og eftersom investorer har tendens til gerne at ville have deres penge igen – plus renter – er det faktisk kun kunderne, der rykker som varig kilde til indtjening.

En virksomheds plan for, hvordan man skal få fingre i kundernes penge, kaldes forretningsmodellen, og den skal vi se lidt på nu.

Al udveksling af værdi befinder sig på en skala mellem to ekstremer. I den ene ende ligger røveri: Man tager folks penge uden at give dem noget igen – i den anden giver folk deres penge uden at få noget for dem, dvs. godgørenhed.

14BUSinvestering-121746.jpg

Ekstremerne ville vi ikke kalde »forretning«, men så snart der bevæger sig værdi begge veje, har vi en forretningsmodel.

Man skal imidlertid ikke begå den fejl at tro, at værdien altid er penge. I virkelig­heden udveksles der meget andet end simpel materiel værdi – og meget af det er oplevelse. For eksempel har forretningen ofte kommunikeret – bl.a. via reklamer – med kunden, og der er selvfølgelig også hele spørgsmålet om troværdighed og forventninger; at man har gjort kunden tryg ved handlen.

Fordi man er nødt til at nå ud til publikum for at handle, er kommunikation og markedsføring en del af forretningens behov. Det er fristende at tænke på det, som om man gør folk en tjeneste. Det kan retfærdiggøre indhugget i deres tid og opmærksomhed, men det er nok svært at få særlig mange mennesker til at være enige i dén betragtning. Vi lever i en verden, hvor man overalt bliver bombarderet med reklamer.

04BUSpia3-154110.jpg

På den anden side kan de fleste godt forstå behovet. Reelt er der tale om en implicit aftale mellem forretninger og publikum – og det er ret vigtigt at gøre sig klart, hvad den aftale går ud på. For eksempel er det nemt at blive sur, hvis man har et reklamefinansieret website, og brugerne anvender en »adblocker«, der fjerner reklamerne. Man synes måske, det var en del af aftalen, men er det rimeligt at forvente, at den besøgende har samme opfattelse? Hvordan lokkede man dem til? Var det tydeligt, at dealen var »reklame til gengæld for gratis content«? Og selv hvis det var, er forholdet mellem reklamer og indhold så rimeligt, også set med brugerens øjne? Den slags er en del af at definere en forretningsmodel.

Det er det også at tænke service. Selv om man sælger en vare, så køber kunden service, siger en velkendt talemåde. Man køber ikke en håndmixer, man køber muligheden for at piske flødeskum. Set med kundens øjne er det sælgers ansvar, hvis mixeren ikke kan det; sådan oplever hun den aftale, der blev indgået. Med en vis rimelighed, må man sige.

Dette er blot et par eksempler.

Det overordnede princip er, at man – som forretning – er den proaktive part i at etablere disse aftaler.

Derfor har man et primæransvar for at gøre sig klart, hvilke forventninger man stiller i udsigt, og hvilken værdi man agter at give sine kunder til gengæld for deres tid, opmærksomhed og penge.

23BUSPressemoede-om-udflytn.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen