Berlingske Business
15:34Amerikanske børser åbner fladt

Til kamp mod økonomisk nationalisme

05BUSDENMARK-CHINA-US-TOYS-.jpg
Legos verdensomspændende aktiviteter er et storslået eksempel på, hvordan dansk erhvervsliv profiterer af den frie handel. Foto: Michal Cicek/AFP

Synspunkt. Antiglobalister og frihandelsskeptikere har fået for lidt modspil. Politikere og erhvervs­- organisationer indleder nu en fælles kamp mod protektionisme og har stiftet Free Trade Fight Club.

Det er tid til en bred, tværpolitisk indsats til forsvar for frihandel og åbne markeder. For antiglobalister og frihandelsskeptikere har fået for lidt modspil i den politiske debat, og protektionisme og økonomisk nationalisme er igen på dagsordenen. Denne nye politiske bevægelse kan blive katastrofal for handelsnationen Danmark.

Danmark er nemlig dybt afhængig af velfungerende international handel. Hele 735.000 danske arbejdspladser skyldes eksport af varer og tjenester til udlandet. Desværre er det tydeligt, at vi ikke kan tage åben international handel for givet.

USA har slået bak, og Kina er nu blandt de mest aktive fortalere for frihandel. Den besvær­lige vedtagelse af EU-Canada-handels­aftalen viste, at opbakningen i EU ikke kan tages for givet, og G20-landene har indført 1.200 protektionistiske tiltag siden finans­krisen.

05BUSTOPSHOT-US-FRANCE-SHIP.jpg

Frihandel bliver ofte beskyldt for at ske på bekostning af miljø, klima og social lighed. Faktisk er det omvendt.

Når vi laver frihandelsaftaler, fastsætter vi netop standarder for miljø og sociale forhold og har dermed mulighed for at påvirke verdens markeder i en mere bæredygtig retning.

Alternativet er skræmmende: Det er ingen – eller markant ringere – standarder i bilaterale handelsaftaler, som dikteres af store økonomier med ringere fokus på bære­dygtighed.

I Danmark er der heldigvis fortsat en bred folkelig opbakning til international handel. Næppe kun fordi Danmark har så stor fordel af frihandel. Det hænger givetvis også sammen med, at vi har været bedre end andre til at håndtere de negative effekter af globaliseringen.

Der er ikke tvivl om, at øget international handel ikke kun giver muligheder, men også kan udfordre brancher, regioner og med­arbejdere. Det er derfor en politisk opgave at sikre, at vi får flest mulige med, så vi fastholder en stærk opbakning til en åben og fri verdenshandel. Frihandel sikrer vækst, velstand og de bedste muligheder for at forny og udbygge vores velfærdssamfund.

25BUSTOPSHOT-US-POLITICS-DI.jpg

Derfor har vi politikere og erhvervs­organisationer taget initiativ til at etablere Free Trade Fight Club. Vi vil give kamp til stregen til kritikerne af den verdensorden, der har gjort Danmark til et af de mest succesfulde, trygge og rige lande i verden.

I Free Trade Fight Club vil vi dele viden og cases om international handels positive og negative effekter i Danmark og udlandet, drøfte aktuelle spørgsmål om EUs handelspolitik og understøtte deltagernes egne og fælles handelsrelaterede aktiviteter i Danmark og på europæisk niveau.

Det er ikke en lukket klub, men tværtimod en åben invitation til alle, der er positive over for åben international handel. Heldigvis deltager både fagforeninger, tænketanke og NGOer i det første møde i klubben ud over erhvervsorganisationer og politikere.

Free Trade Fight Club skal ruste os bedre til at forsvare den åbne verdenshandel. Den er værd at kæmpe for, hvis ikke Danmark skal blive fattigere.

Synspunktet skrevet af Morten Bødskov (S), Torsten Schack Pedersen (V), Martin Lidegaard (R), Peter Thagesen DI, Jan Laustsen, Landbrug og Fødevarer, Kasper Ernest, Dansk Erhverv og Jacob K. Clasen, Danmarks Rederiforening

BRITAIN

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen