Berlingske Business

Teknologikøbets paradoks: Vi nøjes med det mindre ambitiøse

24BUS494860162-114757.jpg
Det kan virke paradoksalt, at virksomheder investerer i mindre ambitiøse IT-løsninger, når det er tydeligt, at det ikke ruster én til konkurrence med mere teknologistærke virksomheder. Men faktum er, at udviklingen løber hurtigt, og penge er en begrænset ressource. Foto: Iris

Media. Virksomheder må prioritere, og det skal leverandører af teknologiske løsninger kunne navigere i. Værdi kan skabes i selv den mindste løsning.

Hvorfor tøver virksomheder med at investere tungt i teknologi? Det drøfter man af og til i leverandørkredse. Ambitionerne er til stede, men i sidste ende vælger virksomhederne ofte en mindre ambitiøs løsning.

Er der ikke et paradoks i at vælge mindre ambitiøse løsninger, som ganske vist er simplere at implementere og arbejde med, når man samtidig står over for konkurrence fra teknologistærke virksomheder, der trives i eller ligefrem driver forandring?

Et tænkt eksempel kunne være, at en større »retailer« vælger en lille, afgrænset marketing automation-løsning, som ikke stiller væsentlige krav til forandring af interne processer. Virksomheden isolerer investeringen til noget, »der bor nede i marketing«, uden at forholde sig til eventuel gevinst ved ændringer af andre processer. Velvidende at de står overfor konkurrenter som Zalando, som er benhårdt datadrevne og har digitaliseret hele værdikæden.

brands

For virksomheder som Zalando er marketing automation ikke et marketing­teknologikøb, men en integreret del af forretningen.

Så er det et paradoks, at man erkender konkurrencesituationen, men ikke investerer nok i at ændre forretningsgange med teknologi som rygrad? Er det manglende viden? Organisatorisk inerti?

De fleste velorienterede professionelle følger med i de teknologier, der rykker på deres eget område. De kender diskussionerne om brug af data til at optimere drift og vedligehold. De kender til datadreven produktudvikling og drift. De ved, at de på basis af data kunne skabe en større efterspørgsel. Men faktum er samtidig, at teknologi er et moving target, og at penge desværre er en begrænset ressource. Vi kan investere fra nu af og ind i evigheden, men teknologierne rykker hurtigere end en hest kan rende.

USA MAKER FAIRE BAY AREA 2016

Når alt kommer til alt, er de fleste nødt til at investere ud fra et overordnet blik på hele forretningen og ud fra, hvor investeringer giver størst gevinst. De fleste virksomheder må investere tungt i få, men strategisk vigtige indsatser, og investere mindre ambitiøst i andre.

Vi leverandører har imidlertid et ansvar her. Vi må gå til virksomhederne og sammen med dem udvikle operationelle løsninger, der leverer reel værdi. Vi skal være skarpe til at levere en relevant og i sig selv bæredygtig minimumspakke. Mere minimum viable product tilgang, der sandsynliggør over for virksomheden, at de får værdi for selv den lille investering og et overordnet roadmap for, hvordan virksomheden over tid kan øge sin gevinst ved produktet.

Det stiller krav til vores forretnings­forståelse og evne til at tale ind i den større sammenhæng, som en levende, organisk forretning er. Vi må sandsynliggøre, at vi er en partner for virksomhedens fremtidige udvikling.

452593174.jpg

Dansk Erhverv har offentliggjort et diskussionsoplæg om god rådgivning, der indkredser grundreglerne for fremtidens rådgiver – og de er i samme spor. Virksom­heder og rådgivere får meget mere kvalitet ud af at være på hold med hinanden end ved et klassisk kunde-leverandørforhold. Det kræver dog også noget af kunden. Det kræver tillid, åbenhed, og vilje – og ikke mindst tålmodighed – til at udvikle løsninger sammen. Det er nemlig ikke et paradoks, at virksomhederne investerer i mindre løsninger. Det er en naturlig følge af, at virksomheder må prioritere. Det skal vi kunne navigere i. Sammen.

Læs selv Dansk Erhvervs diskussionsoplæg om god rådgivning på kortlink.dk/rp4f

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen