Berlingske Business

Teknologi handler ikke om manden mod maskinen

16BUSrobotter-115934.jpg
Robotter og kunstig intelligens får mange til at frygte for deres job. Arkivfoto: Mike Blake/Reuters

Management. Lad kunstig intelligens og automatiseringer skabe plads til flere varme hænder

I sidste uge sad jeg i et dommerpanel, hvor vi blev præsenteret for kreative ideer til, hvordan teknologi kan hjælpe med at forbedre livskvaliteten for kvinder i flygtningelejre. Omdrejningspunktet var som sådan ikke højteknologiske løsninger – teknologien var kun et underliggende element, der gjorde udviklingen mulig.

Det var også i sidste uge, at Carlsberg delte historien om, hvordan de bruger kunstig intelligens i udviklingen af nye øl. Teknologien hjælper Carlsberg med at smage og udvikle forskellige øltyper, så de på mere intelligent vis kan bringe kvalitetsøl på markedet.

Selv om det vel næppe er nyt for nogen, at vi lige nu er vidner til en omfattende digitalisering af samfundet, bliver jeg alligevel begejstret nærmest dagligt, når jeg oplever nye teknologiske fremskridt og perspektiver, som ændrer nogle grundlæggende vilkår for vores samfund.

Samtidig oplever jeg en bekymring og usikkerhed over den øgede digitalisering. Har vi tillid til virksomheder og offentlige instanser? hvad sker der med vores data? Vil vi sætte os ind i en bil, når den en dag bliver førerløs? Og måske den største bekymring, jeg oplever: Hvad sker der med vores arbejdspladser, når digitaliseringen fører til automatisering af menneskelige opgaver – og gør nogle af os på arbejdsmarkedet overflødige?

16BUSKlimaforandringer-FILE.jpg

For et års tid siden hørte jeg en historie om nogle forskere fra Stanford, der analyserede flere end 20.000 bøger ved hjælp af big data og machine learning, og fandt frem til opskriften på en bestseller. Betyder det så, at opskriften bliver brugt på alle bøger fremover? Nej, selvfølgelig ikke. Vi vil fortsat gerne læse den autentiske roman skrevet fra kunstnerens hjerte.

Men eksperimentet er vigtigt for udviklingen af brugbare scenarier – og for de etiske diskussioner om, hvor langt vi ønsker at tage udviklingen.

Jeg har set et af de mest interessante scenarier udfolde sig i sundhedsvæsnet, som eksperimenterer med kunstig intelligens i diagnosticeringen af cancerpatienter. Her får lægerne indsigt i enorme datamængder om andre cancertilfælde, hvilket betyder, at de hurtigere kan diagnosticere patienterne og målrette en individuel behandling.

Så mens vi på den ene side er bekymrede over, at teknologien vil fjerne arbejdspladser, er den altså også med til at forbedre vores liv.

Måske har vi behov for at ændre vores syn på den teknologiske udvikling. Måske er det ikke et spørgsmål om enten eller – om manden mod maskinen. Måske vi bør se den teknologiske udvikling som et spørgsmål om, hvad manden kan opnå sammen med maskinen?

I stedet for at se på robotter og kunstig intelligens som en mulighed for at erstatte menneskelige ressourcer – og dermed som en måde at optimere bundlinje og spare penge på – bør vi måske se det som en mulighed for at skabe innovation, vækst og bedre velfærd på sigt.

Jeg tror på, at vi kan skabe et samfund, hvor vi automatiserer den offentlige transport med førerløse biler og lignende og til gengæld investerer i flere varme hænder og bedre adgang til sundhedssystemet. Det er ikke et spørgsmål om ny teknologi vs. arbejdspladser. Det er et spørgsmål om, hvordan vi får skabt mere værdi mellem manden og maskinen i fællesskab. Bør samtalen ikke snarere handle om det?

08BUSJesper-Hvirring-Henr#2.jpg

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen