Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Teknologi er gødning til beskæftigelsen i industrien

Claus Jensen
Claus Jensen Formand Dansk Metal Foto:

Synspunkt

I løbet af de kommende to år vil antallet af ansatte i industrien med stor sandsynlighed runde 300.000 lønmodtagere. Selv om det stadig er væsentligt færre, end der var beskæftiget i industrien for 10-15 år siden, så er det alligevel en markant milepæl.

I løbet af de seneste 15 år er produktiviteten blandt medarbejderne i de danske virksomheder vokset støt. 2,7 procent om året fra 1995 til 2015. Det skyldes bl.a., at virksomhederne og ikke mindst deres ansatte er helt i front, når det gælder brugen af ny teknologi. Der er mange, der frygter, at robotterne overtager deres arbejde. Det, mener jeg dog, er en alt for snæver måde at betragte det på. Robotterne er faktisk en vigtig faktor for at fastholde og tilbageerobre danske arbejdspladser. Uden robotter ville beskæftigelsen med garanti ikke runde de 300.000, som vi altså nu har i sigte.

Droner SWITZERLAND-ECONOMY-TRANSPORT-DISTRIBUTION

Krisen var meget hård ved industriproduktion over hele kloden – også i Danmark. Men den slog os ikke ihjel. De seneste ti år har været en afgørende æra for at genoprette Danmark som produktionsland. En udfordring, jeg vil vove at påstå, er lykkedes. Vi ­lever af vores eksport, og jeg tror, det ligger dybt i den danske dna, at vi netop er et produktionsland. Vi kan noget særligt, vi har dygtige faglærte, og vi har en tradition for at levere godt og gedigent håndværk. I en årrække var det populært at producere meget for mindre. Outsourcing af produktion var en trend, og industrien i Østen buldrede derudaf med billige produkter i massevis. Den tendens er heldigvis bremset, og vi mærker nu tydeligt, at »made in Denmark« igen er blevet et kvalitetsstempel, som virksomheder i både ind- og udland nærer stor tillid til. Ikke mindst på grund af den markante teknologiske udvikling på de danske virksomheder.

Der er derfor grund til at fejre, at antallet af beskæftigede i industrien fortsat stiger. Hvis kurven skal klatre endnu længere den rigtige vej, så er der brug for, at vi uddanner de rigtige hænder til fremtidens arbejds­marked. Vi skal med en målrettet uddannelsesindsats ­løfte langt flere fra ufaglært niveau til faglært, ligesom efter- og videreuddannelse igennem hele arbejdslivet skal være en naturlig del af vores hverdag.

Populært sagt skal det være lige så selvfølgeligt at planlægge sin efteruddannelse som sin ferie. På den måde kan medarbejderne følge med udviklingen og håndtere den nye teknologi, øge produktiviteten uden at løbe hurtigere og ad den vej sikre sig en god løn.

Ny teknologi er en del af løsningen, ikke en del af problemet.

Billede

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen