Berlingske Business

Teknologi alene gør dig ikke »disruptive«

95097235.jpg
Lær af Søfartsstyrelsen, som har forbedret danske rederiers konkurrenceevne og spørg dig selv, hvad der ville gøre dine kunder gladere – sådan får du glæde af ny teknologi, skriver Torben Ryttersgaard.

Alt for mange virksomheder, der tager ny teknologi i anvendelse, forventer alt for meget af selve teknologien.

Det er ingen hemmelighed, at den innovative cyklus bliver kortere og kortere, og at der aldrig har været introduceret så meget ny tekno­logi. Det kan være svært at følge med den digitale revolution – især hvis man allerede har investeret i teknologier, der skal tjenes hjem. Men er man »disruptive«, alene fordi man følger trop på teknologien?

Ser man på de virksomheder, der virkelig har formået at skabe grundlæggende markedsforandringer – eller ligefrem har stjålet eller etableret helt nye markeder – så er drivkraften ikke båret af, at teknologien har været til rådighed.

Det skyldes derimod, at man har været i stand til at spotte behov i markedet, som den eksisterende markedsstruktur ikke har identificeret.

Derfor kan etablerede organisationer, kommercielle som offentlige, heller ikke grundlæggende forandre markedsforhold eller omgangen med deres kunder og brugere alene ved hjælp af ny teknologi.

Det kræver i langt højere grad, at man starter med at være bevidst om, hvorfor man ønsker at forandre markedsforholdene – og dernæst hvordan man ønsker at forandre dem.

Alt for mange virksomheder, der tager ny teknologi i anvendelse, forventer alt for meget af selve teknologien. Den grundlæggende markedsforandring sker først, når den er drevet af kombinationen af nye forretningsmodeller, en anden måde at organisere virksomheden rundt om forretningsmodellen samt anvendelsen af ny teknologi.

27BUSHaandvaerkere-i-gang-m.jpg

Det hjælper altså ikke blot at tage tekno­logien ind i huset til at justere eller effekti­visere den eksisterende forretningsmodel.

Uber, Netflix eller danske Just Eats forretningsmodeller eksisterede slet ikke, da de begyndte i sin tid. De skabte dem, og det var muligt, fordi markedet havde adopteret smartphone og nethandel.

Også i den offentlige sektor er man flere steder digitalt transformerende i tilgangen til sit »marked«.

Vi kender alle NemID og e-Boks, men der findes mange andre eksempler: Søfartsstyrelsen har eksempelvis gennemført en lang række innovative initiativer, der forbedrer rederiernes konkurrenceevne og i praksis gør det mere attraktivt at flage sine skibe ind i Danmark – hvorved vi fastholder vores position som stor søfartsnation.

Det revolutionerende var imidlertid ikke teknologien, men at man forstod, hvad svagheden i de eksisterende modeller var, og ved hjælp af relativt enkle greb meget hurtigt kunne formidle det, som kunder og brugere efterspurgte.

Så fremfor at sætte sig ned og kigge på de produkter og services, man som organi­sation producerer, bør man starte med at kigge på sine kunder og spørge sig selv: »Hvad ville gøre dem gladere?«. Det forsømmer mange virksomheder, og derved bliver de ofre for disruption, når den opstår i deres marked.

Min pointe er, at alle er i stand til grundlæggende at forandre deres marked, men hvor meget vi – som softwareudviklere – end gerne ville det, kan teknologi alene ikke gøre dig disruptive.

....

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen