Berlingske Business
12:35Fingerprint Cards-aktien køler af efter nedtoning af købschance

Sundhedsvæsenet kræver øget innovation

30BUSRB-PLUS-Patienter-foel.jpg
Når kræftbehandlingen de seneste år er blevet kraftigt forbedret, skyldes det opsamling af viden baseret på data fra tidligere patienter, skriver Tina Buhl. Arkivfoto: Linda Kastrup

Der er masser af muligheder for at få mere ud af forskning og 40 års indsamling af sundhedsdata.

Det ses ikke så ofte, at private virksomheder og måske slet ikke lægemiddelvirksomheder blander sig i den politiske debat. Men hos Celgene har vi alligevel besluttet os for at have nogle ambitioner og komme med nogle anbefalinger til politikerne.

Vi kan nemlig se, at der er masser af muligheder for at få meget mere ud af al den forskning, der allerede foregår, og den store indsamling af sundhedsdata, der har stået på i mere end 40 år.

Hos Celgene har vi startet vores eget projekt, som vi kalder Innovations­platformen. Her samler vi eksperter inden for forskellige områder af sundhedsvæsenet og får deres bud på, hvordan vi kan arbejde mere innovativt og få nedbrudt de barrierer, der forhindrer det.

De danske sundhedsregistre er blandt verdens bedste, og da Danmark også er førende inden for digitalisering på sundheds­området, er der en oplagt mulighed for, at arbejde mere innovativt ud fra det fundament, der allerede er skabt.

23BUSForskning-125959.jpg

Som lægemiddelvirksomhed ser vi mange muligheder for at udvikle nye behandlingsmetoder og ny medicin ved at gennemføre flere kliniske forsøg og bruge de sundhedsdata, der ligger gemt i vores registre.

Når kræftbehandlingen de seneste år er blevet kraftigt forbedret, skyldes det opsamling af viden baseret på data fra tidligere patienter. Det samme gælder behandlingen af gigt, hjertesygdomme og diabetes, hvor man ud fra registrene har kunnet se, hvad der har virket, og hvad der ikke har virket, for derefter at fortsætte med de mest effektive behandlingsmetoder.

Men det er de senere år blevet mere og mere besværligt at få adgang til de nødvendige data.

Nogle af de anbefalinger, vi har fået gennem arbejdet med Innovations­platformen, handler om at arbejde med en anonymisering af sundheds­data, så de kan bruges uden bekymring for misbrug, og at Danmark i højere grad benytter de såkaldte nye data (alle de data vi indsamler via apps), da det vil kunne give Danmark en fornyet fører­position. Der ligger desuden et stort innovationspotentiale i forhold til muligheden for at kunne linke data.

528611809.jpg

Man bør derfor arbejde med at nedbryde både tekniske og lovgivnings­mæssige barrierer der hindrer det.

En af anbefalingerne fra Innovations­platformen går også på, at sundhedsvæsenet i højere grad bør hente inspiration fra andre brancher i forhold til sikker udveksling af data. Her fremhæves særligt bankvæsenet, hvor man med nye teknologiske fremskridt kan udveksle følsomme oplysninger samtidig med, at sikkerheden er i orden.

Vi er ved at udarbejde et idékatalog, som vi gerne vil præsentere for politikerne, så vi kan få mere politisk opmærksomhed på det potentiale, der er for vækst og innovation inden for området. Men vi håber også, at det kan blive et tema i den kommende regionsråds­valgkamp, så vi ikke kun skal diskutere ventelister, men også hvordan vi kan styrke og gavne patientbehandlingen.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen