Berlingske Business

Strategi spiser kultur til morgenmad

06BUSopinion-it-kulutr-1232.jpg
Der er behov for, at borgerne får en mere kritisk og reflekteret teknologiforståelse. Foto: Iris

Synspunkt

Regeringen har lanceret en strategi, der skal bringe Danmark på forkant med den digitale udvikling. Én milliard er regeringen klar til at investere i blandt andet offentlig-private partnerskaber og boost af de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser. Nye forretningsområder skal dyrkes med frigørelse af offentlig data, og så skal IT-sikkerheden generelt løftes. Indsatser der med regeringens egne ord »vil skabe vækst og velstand til gavn for alle i samfundet«.

Men et digitalt Danmark kræver mere end toptunede arbejdsmus. Et digitalt Danmark, som er bæredygtigt, forudsætter, at vi også som borgere kan gebærde os digitalt.

Regeringens udemærkede indsatser bør derfor suppleres med initiativer, som ruster »alle i samfundet« til at agere i en virkelighed der er digital 24 timer i døgnet. Også civilt, som medborger, forælder og fodboldtræner skal vi dannes til at agere i et digitalt samfund.

Da Tim Berners-Lee opfandt World Wide Web i 1989 var det ud fra troen, at lige og åben adgang til viden ville styrke samarbejdet og øge innovationen. I dag har vi udviklet et net, som centraliserer magten og dyrker en »winner takes it all«-mentalitet. Er du cool med det?

Vi dyrker teknologiens frisættende potentialer, men reflekterer i sjældnere grad over prisen. Tabet af ejerskab og manglende transparens blandt kommercielle interesser. Har du sat en pris på dit privatliv?

Xenia Østerby Jensen

Skal vi skabe et digitalt Danmark, som er konkurrencedygtigt, skal regeringen gå bredere til værks og supplere den instrumentelle teknologiforståelse med indsatser, som sikrer borgeren en kritisk og reflekteret teknologiforståelse.

Vil vi på forkant med udviklingen skal vi mere end at beherske teknologien. Vi skal også vide, hvilken rolle, den tilskrives i vores liv og samfund.

Jeg drømmer om folkekøkkener, som samler lokale ved langborde for over maden at diskutere emner som kunstig intelligens, digital dannelse og fake news. Jeg vil have teknologi-filosofiske saloner, som sætter den aktuelle udvikling i et større perspektiv og giver dimensioner til f.eks. overvågningens historie og privatlivsdebatten. De mange ildsjæle og frivillige organisationer, som tilbyder børn og unge undervisning i programmering eller kreativ leg med teknologi, skal plejes, dyrkes og anerkendes med øget økonomisk støtte. Og så skal den offentlige data mere end frigøres. Den skal formidles, så den fremstår relevant og tilgængelig for den brede befolkning.

Innovation begynder sjældent med et CVR-nummer, så lad os i første omgang dyrke nysgerrigheden og det eksplorative potentiale med folkelige, faciliterede og velformidlede hackathons.

Et digitalt Danmark plejer flere interesser end Erhvervsministeriets og en nation på forkant med den teknologiske udvikling består af borgere, som har en kritisk og reflekteret tilgang til teknologi. Regeringen har en strategi, nu gælder det om at skabe den rette kultur.

31BUSPix1-L-kke-175502.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen