Berlingske Business
17:16

Stop kritikken af det offentliges brug af rådgivere

Daniel Møller Jensen
Daniel Møller Jensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv. Foto:

Nu er den kommunale dagligdag igen ved at indfinde sig efter valgkampen, og så må det også være på tide at stoppe kritikken af det offent­liges brug af rådgivere.

Det er at smide skattekroner ud af vinduet, når det offentlige køber eksterne rådgivere. Sådan røg påstandene rundt i valgkampen, men påstandene har simpelthen ikke rod i andet and fordomme.

Det igangværende arbejde med at forny den offentlige sektor kalder i den grad på, at vi lader fordommene om det offentliges brug af rådgivere ligge i skuffen. Private rådgivere er ikke nogen, der skruppelløst fakturerer millioner af skattekroner for letkøbte, men flotte grafer, glittede PowerPoint-præsentationer eller tykke rapporter pakket ind i farverige omslag. Eller for at fortælle offentligt ansatte alt det, de allerede ved i forvejen

Nej, dygtige rådgivere – hvad end der er tale om management-, IT- eller kommunikationsrådgivere – er specialister på centrale områder, hvor den offentlige organisation ikke selv har kompetencer eller ressourcer til specialiseret viden. De kommer med et »udefra-ind«-perspektiv på opgaven og kan stille de modige, afgørende spørgsmål.

557307181.jpg

Det er eksempler på rådgivning, som er helt afgørende for den offentlige sektor. Afgørende for at sikre videnspredning og innovation. Og det er der måske mere end på noget andet tidspunkt brug for i disse tider, hvor digitalisering og nye teknologier vinder indpas i også den offentlige sektor.

Men burde den offentlige sektor ikke kunne klare det selv? Sådan lyder spørgs­målet ofte fra kritikerne af de private rådgivere. Det er et spørgsmål, som bunder i manglende forståelse for, hvordan moderne organisationer agerer – og skal agere for at tilpasse sig fremtiden. Kompleksitet og konstante forandringer skaber behov for ny viden, analyse og inspiration.

Rådgivere er den offentlige sektors genvej til inspiration og den viden, de analyser. Alt det, der skaber innovation – nye og smartere måder at gøre tingene på. Så, kære kritiker, hvad enten du er politiker eller ganske almindelig borger, så lad nu fordommene ligge i skuffen. Der er et stort behov for dygtige rådgivere, som er i stand til at hæve sig over politiske kastevinde og skiftende markedsvilkår.

De bedste og mest succesfulde organisa­tioner i den offentlige sektor er faktisk dem, der benytter sig af rådgivere som genvej til specialiseret viden – viden fra andre organisationer, universiteterne og udlandet. De dårligste? Det er dem, der lader sig rive med af påstandene om, at rådgivere er spild af skattekroner, og stædigt fastholder, at de kan klare alting selv til ugunst for borgere og medarbejdere.

495349627.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen