Berlingske Business

Størstedelen af virksomhederne har ikke nogen plan: Sådan planlægger du generationsskiftet i tide

16BUSOpinion-ejerskifte-131.jpg
Illustration: Iris

40 procent af danske virksomheder står over for et ejerskifte frem mod 2025. Et ordentligt skifte har markant økonomisk betydning.

Det har været fremme, at tusindvis af virksomheder står foran et generationsskifte, og at problemet er vokset i omfang gennem de senere år. Men hvad sker der, hvis man ser på Danmarks store og mellemstore virksomheder?

Der er mere end 300.000 virksomheder i Danmark, men mange af disse er enmands- og hobbyvirksomheder uden ansatte og med begrænset erhvervsmæssig aktivitet.

Fokuserer vi i stedet på virksomheder med over 100 mio. kr. i omsætning eller aktivmasse, kan vi se, at ca. 2.300 virksomheder står for knap halvdelen af den samlede omsætning i den private sektor og næsten to tredjedele af eksporten. Det er altså under 0,7 procent af det samlede antal virksomheder, der bidrager til en så markant del af Danmarks velstand. Og fordi ejer­skiftet er en skelsættende begivenhed, der også kan involvere ledelses- og strategiskift, er det afgørende at forstå dynamikken i disse virksomheder.

Desuden har virksomhederne en størrelse, hvor de kan opkøbes af en finansiel investor. Det gør, at ejeren har et alternativ til det traditionelle generationsskifte, hvor virksomheden går i arv. Det betyder, at det bliver muligt for familien at realisere hele eller dele af de værdier, der er skabt gennem virksomheden, og det kan være en attraktiv mulighed.

business

Axcelfuture har i en ny rapport udarbejdet i samarbejde med professor Morten Bennedsen og professor Kasper Meisner Nielsen set på, hvad der sker, når virksomhederne skifter ejer. Hvad sker der med ledelsen, og har virksomhederne fået etableret en bestyrelse med nye kræfter udefra?

I mange af disse virksomheder er det oplagt, at næste generation i familien tager over, men det er også muligt at sælge til en anden virksomhed, at en betroet medarbejder fører virksomheden videre, at den overgår til fondsejerskab eller sælges til en finansiel investor. Med den rigtige transition kan virksomheden komme styrket ud, men det kan også gå galt, hvis ikke skiftet bliver ordentligt planlagt.

Lad os se på, hvor stor udfordringen med generationsskifter reelt er. Vi har baseret vores vurdering på aldersfordelingen af de nuværende ejere og direktører og antager, at alle over 65 år vil trække sig tilbage inden for det næste årti. Derudover antager vi, at halvdelen af direktører og ejere, der er mellem 55 og 65 år, vil trække sig inden for samme periode.

Under de forudsætninger, vurderer vi, at mere end 40 procent af virksomhederne skal gennemføre et ejerskifte frem mod 2025. Heraf er ca. en tredjedel ejerledede virksomheder. Resultaterne af en spørgeskemaundersøgelse viser, at en stor del af disse virksomheder ikke har en plan for, hvad der skal ske med deres virksomhed.

Skat inddriver gæld i børnepenge med få dages varsel

Det kan betyde, at kritisk viden ikke er overdraget til andre, og at arbejdsgange ikke er ordentligt dokumenteret. Det kan også være, at virksomheden har brug for en ny strategisk retning.

Axcelfuture har beregnet, at en gennemsnitlig ejerledet virksomhed op til et ejerskifte kan øge sin værdi betragteligt ved at gennemføre operationelle forbedringer baseret på de erfaringer, vi ser fra bl.a. kapitalfondes arbejde.

I nogle tilfælde vil det kræve, at en ny direktør kommer til sammen med en professionel bestyrelse, men omvendt kan en stor værdiforøgelse også gøre mange ting lettere for familien.

Hvordan ejerledere bedst muligt gennemfører generationsskiftet, vil blive diskuteret ved en konference i Børsbygningen den 28. august med deltagelse af bl.a. erhvervsministeren.

Du er hermed inviteret.

larsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen