Berlingske Business
09:43Fynsk firma fyrer medarbejdere i Frankrig

Spildte chancer i ny markedsføringslov

Concept of sending e-mails
Arkivfoto. Et flertal i Folketinget lader til at mene, at markedsføring mellem virksomheder stadig skal være underlagt samme regler, som gælder for markedsføring over for forbrugerne. Det giver ingen mening og giver ekstra administration for virksomhederne. Foto:

SYNSPUNKT. Folketinget er ved at forspilde muligheden for at lette det daglige arbejde for stribevis af danske virksomheder. Det sker, hvis Folketinget forkaster erhvervsministerens forslag om at lempe reglerne for elektronisk markedsføring mellem virksomheder – et forslag, der støttes af et ekspertudvalg og en lang række erhvervsorganisationer, det skriver Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel i en kommentar.

Et flertal i Folketinget lader til at mene, at markedsføring mellem virksomheder stadig skal være underlagt samme regler, som gælder for markedsføring over for forbrugerne. Det giver ingen mening og giver ekstra administration for virksomhederne.

I praksis betyder reglerne, at det kan være svært for to virksomheder, der løbende handler med hinanden, at sende mails til hinanden. Det skyldes, at sælger skal have samtykke fra den enkelte person i kundevirksomheden for at sende tilbud via e-mail. Det vil sige, at hvis sælger sender et tilbud til Gitte, som sælger plejer at gøre, men Gittes auto-reply fortæller, at hun er på orlov og ønsker mailen sendt til Linda i stedet, så må sælger ikke sende mailen til Linda uden et samtykke fra Linda først. Det må kunne gøres mere smidigt.

20BUSOpinion-Boliger-122925.jpg

DI mener, at politikerne bør benytte den igangværende revision af markedsføringsloven til at lempe de meget stive regler. Dermed ikke sagt, at der skal åbnes en ladeport. Vi har lagt afgørende vægt på, at en ændring af de eksisterende regler skal lette den daglige kommunikation mellem virksomhederne, uden at de spammes med uønskede henvendelser. Forslaget fra erhvervsministeren rammer den rigtige balance med indbygget beskyttelse af modtagerne mod spam.

Der er foreslået tre gode og enkle regler for, hvornår det mellem virksomheder bør være muligt at sende elektronisk markedsføring uden forudgående specifikt samtykke. Der skal være tale om en eksisterende kunderelation; der må kun sendes markedsføring, som er relevant for modtagerens arbejde; og der skal være nem mulighed for at frabede sig yderligere henvendelser. Dertil kommer den yderligere sikkerhed, at regeringen har varslet en evaluering af reglerne om to år.

FILES-NORWAY-US-VIETNAM-COMPUTER-INTERNET-FACEBOOK

Men her i Folketingets afsluttende behandling af forslaget lader ambitionerne om en tidssvarende lovgivning til at være forsvundet.

Det er uheldigt, når noget, der kunne være enkelt – handel mellem virksomheder – kompliceres. Derfor er det en ærgerlig forspildt chance, som vi håber, at partierne vil rode bod på her i den afsluttende fase af lovens behandling.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

totalkredit

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen