Berlingske Business

Sociale medier er den vigtigste jagtmark for nye talenter

21BUSFACEBOOK-PRIVACYEU-112.jpg
Danske virksom­heder er bundprop i en ny europæisk undersøgelse af, hvor gode virksomheder er til at brande sig over for potentielle medarbejdere på sociale medier. Illustration: Dado Ruvic/Reuters/Scanpix

Hvilken typer historier findes der flest af på din virksomheds Facebook- og LinkedIn-side? Har I overhovedet sådan en side?

Er din virksomhed også en af dem, der jævnligt beklager sig over, hvor svært det er at finde kvalificerede medarbejdere? Så skyldes det måske, at du ikke har bemærket, at der er sket en markant ændring i medie­vanerne. I dag er sociale medier nemlig blevet den vigtigste kommunika­tionskanal i forhold til at tiltrække poten­tielle medarbejdere – foran jobportaler, virksomhedshjemmesider og jobmesser.

Men desværre udgør danske virksom­heder bundproppen i Universums nye europæiske undersøgelse af, hvor gode virksomheder er til at brande sig over for potentielle medarbejdere på sociale medier.

Ifølge undersøgelsen Universum Student Survey 2018 er det blot 19 pct. af de største danske virksomheder, som har en dedikeret karriereside på Facebook og LinkedIn.

Når danske virksomheder ligger så lavt, kan det heller ikke undre, at den enkelte virksomhed kan have svært ved at få besat sine ledige stillinger.

Til sammenligning har 40-50 pct. af alle store engelske, franske og tyske virksom­heder en karriereside på de største sociale medier i de pågældende lande.

Den fornemste opgave for en karriereside er at fortælle potentielle jobansøgere, hvordan det er at være medarbejder i virksomheden. En karriereside skal være med til at tænde lysten til at arbejde i virksomheden. Den skal fokusere på områder, som interesserer den type med­arbejdere, som virksomheden søger.

pix-Logoer

Så hvis du vil tiltrække erfarne IT-folk, skal du især fortælle historier, der viser et kreativt, dynamisk og venligt arbejdsmiljø.

Du skal vise, at virksomheden er inno­vativ, har respekt for medarbejderne og at virksomhedens ledere understøtter medarbejdernes udvikling. Det er nemlig lige præcis de egenskaber, som IT-folk synes er vigtigst hos en arbejdsgiver.

Skal du derimod tiltrække en nyudklækket cand.merc. fra CBS, skal historierne mere handle om mulighederne for at blive leder, opnå en høj indkomst, være en del af en succesfuld virksomhed og have ledere, der understøtter medarbejdernes udvikling.

Hvilken typer historier findes der flest af på din virksomheds Facebook- og LinkedIn-side? Er det søde CSR-historier, som ikke interesserer jobansøgere ret meget? Eller meddelelser om det seneste overskud i årsregnskabet eller prestigeprojekter, som kun interesserer visse typer jobansøgere? Har I helt styr på, hvad de eftertragtede talenter interesserer sig for?

Så kære virksomheder: Sociale medier er blevet den vigtigste slagmark i kampen om at tiltrække talenter. Og I bør melde jer ind i kampen nu og kommunikere om emner, der interesserer netop jeres kommende med­arbejdere.

Fake news FACEBOOK-FAKENEWS/


Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen