Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Smid de gamle (u)vaner over bord

14BUSoverv-gt-140237.jpg
Fire ud af ti har været på slankekur det seneste år – og aldrig har vi vejet mere. Arkivfoto: Iris

Serie. Vi er lige så gode til at eksekvere en ny strategi, som vi er til at være på slankekur.

Det føles ubehageligt, når der ikke er overensstemmelse mellem vores holdninger og vores handlinger. Det kaldes kognitiv dissonans.

Hver syvende mand har været utro. For kvinder er antallet ca. det halve ifølge en YouGov-undersøgelse. Utroskab medfører almindeligvis skyldfølelse og anger. En belastende tilstand, som vi ikke kan udholde i længden. Derfor efterrationaliserer vi, finder en »god« forklaring og indtager en ny holdning. »Det er vigtigt at leve i nuet«, »Det er klart, når det hele bare handler om madpakker, tørretumbler og børn«, »Hvad med mig – hvor er jeg i det her«, eller hvad der nu fungerer som forklaring for det enkelte menneske.

Fuldstændigt tilsvarende med slankekure. Fire ud af ti har været på slankekur det seneste år – og aldrig har vi vejet mere. Det er fordi det er svært ikke at falde i, og gøre det vi plejer. Når vi pludselig – midt i en slankekur – sidder og spiser kage, medfører det mentalt ubehag. Heldigvis kan vi forklare det med et: »Det gælder ikke om onsdagen«, eller »Vi skal også kunne hygge os sammen«, eller hvad der nu fungerer som forklaring i situationen. Mennesker er generelt 100 meter-mestre i efterrationalisering.

Og fuldstændigt tilsvarende med eksekvering af strategi. Vi ved, hvad der virker, hvordan de succesfulde har gjort, men det er ikke sådan bare lige at følge opskriften på motion, sund mad og ingen slik. Da vi bare er mennesker, har vi en iboende psykologisk tilbøjelighed til at være alt for optimistiske mht. fremtiden. Vi er »overconfidence biased«. »Til oktober er kassekreditten i nul«, »efter påske begynder jeg at cykle«, eller »næste år, når vi kan mærke effekten af den nye strategi«.

Disrupt eller dø, fail fast, digital first companies, kannibalisering som strategi, digital transforma­tion, bi-modal IT, Kodak, Uber, Airbn: Vi er helt med og ved, at handling er nødvendig.

Så vi iværksætter handling. Vi annoncerer, at vi skal være »digital by heart«, at vi skal designe nye værdikæder, og vi ansætter innovationsproceskonsulenter. Når vi bliver spurgt, taler vi længe og gerne om, at vi er midt i en digital tranformationsproces, en spændende og vanskelig rejse, vi opretter devops og nye agile enheder, der skal drive processen.

Men ser vi på os selv udefra – vil vi så se se en ny og bedre udgave af os selv?

Eller vil vi konstatere at: Vi gør, som vi plejer: Vi kaster gode penge efter dårlige. Vi holder liv i vores fat cats, som vi har fodret så ensidigt, så alt andet i virksom­heden er sygnet hen. Vi har (over)investeret der, hvor det beviseligt gav afkast. Og nu kan vi ikke finde ud af at skille os af med det igen – selv om det ville være meget lettere at starte forfra. Fordi vi er mennesker, ligger vi under for vores iboende loss-aversion.

Lidt selvransagelse: Er du gået over til Diet Coke, eller har du reelt forandret noget som helst?

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen