Berlingske Business

Skyd ikke budbringeren

jenschr
Foto:

Don’t shoot the messenger, lyder det i et Shakespeare-skuespil. Problemer afhjælpes ikke ved at slå budbringeren af dårlige budskaber ihjel.

Det får ikke, hvis man altså skal tro Shakekspeare, problemet til at gå væk. Stort lige siden det skuespil blev skrevet i 1598, har man diskuteret, om man virkelig grundlæggende kan ændre en samfundsudvikling ved at tænke positivt frem for at tænke negativt.

Skal man tro en undersøgelse fra de selvstændiges a-kasse, ASE, refereret i Jyllands-Posten, så er danskerne godt og grundigt trætte af krisen, og meget ville blive bedre, hvis man slog budbringerne af de dårlige nyheder, herunder blandt andre medier, politikere, fagforeninger og interesseorganisationer, ihjel. Hvis således pessimisterne forsvandt fra jordens overflade, og der blev givet plads til optimisterne med fokus på mulighederne, ja så ville alt straks se meget bedre ud, og økonomien ville bedres.

Hver tredje dansker mener, igen i følge ASE-undersøgelsen, at den største og egentlige barriere for økonomisk vækst og udvikling er, at den generelt negative stemning overskygger fokus på mulighederne.

Gid det var såvel. Det er tvivlsomt, om et egentligt økonomisk opsving kan tales i gang. Gæld er nu gæld, den forsvinder ikke sådan hokus-pokus. Når den europæiske gæld og i øvrigt også den amerikanske gæld hober sig op til astronomiske størrelser, så er der tale om en gæld, der ligger som en tung dyne over optimismen. Så når efterspørgslen forsvinder i en række lande, påvirker det selvfølgelig også den danske forbruger, selv om langt den største del af os rent faktisk har samme økonomiske formåen eller måske endog en bedre økonomi i dag end før krisen.

Ikke desto mindre snegler væksten i Danmark sig i disse kvartaler af sted. Og vi jubler, når væksten bare holder sig i plus.

Når det er sagt, giver det selvfølgelig god mening i en krisetid hele tiden at huske at se mulighederne og også huske at beskrive, hvad der lykkes. Her har medierne en overordentlig stor rolle. Ingen tvivl om, at den negative historie har bedre vilkår på de fleste redaktioner end den positive. Man skal dog ikke bilde sig selv og sin omverden ind at brede smil og fejen problemerne ind under gulvtæppet pludselig giver reel og varig vækst. Men ja, det kan da lindre en anelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen