Berlingske Business

Skyd brystet frem, dansk e-handel!

19BUSGERMANY-BUSINESS-AMAZO.jpg
Danske virksomheder bør langt tidligere tænke i udenlandsk e-handel og tilpasse sig det pågældende marked. Arkivfoto: Friedemann Vogel/EPA

Den største eksportbarriere for dansk e-handel er i vores hoveder. Knofedt og den rette tilgang vil give succes.

E-handel fejler i udlandet, skrev advokat Anders Wernblad i Berlingske Business 11. januar, hvor dansk e-handel får prædikatet »overraskende provinsiel«. Vi danskere er ganske enkelt mere villige til at handle på udenlandske hjemmesider, end udlændinge er til at handle på danske, og det giver underskud på e-handelsbetalingsbalancen.

Advokaten opstiller en række fine ideer til at sætte gang i eksporten og foreslår blandt andet at lave en kommerciel vurdering af markedet, at oversætte og tilpasse hjemmesiden til nationale forhold og at have en kunde­support på det lokale sprog.

Jeg er helt enig i hans betragtninger. Det er så nærliggende og oplagt – næsten banalt – at det peger på mentale eksportbarrierer inde i hovedet på e-handelsmændene og e-handelskvinderne. Vi kan meget mere derude i Tyskland, Sverige eller Polen, end vi tror, så skyd brystet frem dansk e-handel and get moving.

11BUSE-handel-123904.jpg

Vi slås med en alt for defensiv indstilling til e-handel, og jeg tror, at den holdning bunder i, at meget e-handel begyndte som et nødvendigt onde i kanalvalget. »Vi er jo også nødt til at have en webshop,« tænkte mange brands for at forsvare en eksisterende dansk markedsandel.

Den defensive skabelsesberetning bag e-handel hænger måske fast og forhindrer offensive tiltag. Mange detailkæder overser eksempelvis den enorme styrke og synergi, som kan opstå gennem målrettet digital markedsføring tænkt til at skabe trafik i den enkelte fysiske butik. Kundeoplevelsen med kvalificeret butikspersonale er ellers en uforfalsket styrke i forhold til internationale aktører.

Den samme defensive indstilling ligger måske bag e-handlens eksportproblemer.

10BUSTil-BT-BIVA-145730.jpg

Når en webshop kigger på Tyskland og mødet med 80 millioner nye forbrugere, er søgeordsanalyser et oplagt håndtag i den kommercielle vurdering af markedet. Man bruger analysen til at vurdere interessen, adfærden og ordlyden i markedet.

Demografiske data om indkomstfordelingen fortæller noget om, hvor man skal sætte ind på et så stort og komplekst marked. Søgeordsanalyser er også gode, når man skal strukturere sit sites indhold og annoncering.

Når man åbner i et nyt land, versionerer man websitet og tilpasser indhold til brugernes behov på sitet. Som led i troværdigheden er det logisk at have en tysk adresse, opfylde tyske lovkrav til websites og have tysktalende personale til at tage telefonen, når kunderne ringer. Oversættelsen skal altså ikke kun være sproglig, den skal også være kulturel.

Alle disse greb er ret naturlige for en digitalt tænkende e-handelskvinde. Det kræver knofedt at lytte, tilpasse sig, bruge data og skrue på sine kommunikationsknapper. Sådan er digital markedsføring: En lang og meget nuanceret dialog med små og store målgrupper.

KENYA CHINA ALIBABA JACK MA

Vi konkurrerer på at finpudse vores egenart – ikke mindst digitalt. Eksport er at samle data og tilpasse sig til en ny målgruppe. Jeg tror, at det er ti gange nemmere at eksportere fra en webshop end at bygge en kæde af fysiske butikker. Man skal jo alligevel hele tiden forske i eget brand på den digitale markedsplads og optimere tilstedeværelsen over for findelte målgrupper – hvorfor ikke også over for svenskere og tyskere?

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen