Berlingske Business

Skænderier i tyl og silke

Copenhagen Fashion Week
Flere af aktørerne bag Copenhagen Fashion Week er blevet uenige om udformningen af det, der før bare var en branchemesse, men som de seneste år er blevet en modeuge, der også har været åben for det brede publikum. Det er blandt andet sket med et utal af modeshow. Foto:

De fleste kender vist situationen. Humøret er i bund, frustrationerne hober sig op og mest af alt, har man lyst til at brøle sin frustration ud. Så er det, at der ikke findes noget bedre, end at få taget det raske rensende skænderi. Få tingene på bordet, enigheder og uenigheder – og så ellers se at komme videre på ny og forhåbentlig mere konstruktiv vis.

Måske er det modellen, som dele af den danske modebranche burde vælge. For grøften, som fremtrædende dele af etablissementet bag den københavnske modeuge er ved at få gravet, er på vej til at blive alt for dyb.

Flere af aktørerne bag modemessen er blevet uenige om udformningen af det, der før bare var en branchemesse, men som de seneste år er blevet en modeuge, der også har været åben for det brede publikum. Det er sket med et utal af modeshow, masser af internationale tøjaktører og en bredde, som er brændt igennem hos publikum.

Det er bare ikke godt nok, mener nogle. Måske handler det om, at messen er blevet mindre stilren, mindre fashionabel og slet ikke eksklusivt skandinavisk nok. Derfor vil nogle af aktørerne reducere i antallet af modeshow, gøre ugen mindre international og mere skandinavisk. Andre har de modsatte planer og mener, at Københavns modeuge mister sin berettigelse og pressens bevågenhed, hvis man ikke sørger for masser af aktiviteter og internationalt islæt.

Intet tyder på, at et skænderi kan rense luften i sagen. Det er mere end ærgerligt. For modemessen – eller Copenhagen Fashion Week, som den også kaldes – er endnu en enkeltstående brik i den revitalisering, som København som by og den danske modebranche har været igennem.

For København handler det om, at man skal fastholde billedet af en vital og livlig by, hvor der altid sker noget. Og gerne for de unge smarte købedygtige gæster.

For modebranchen er modeugen af endnu større betydning i en tid, hvor tøjkøberne søger individualitet og gode historier. Anonymt stangtøj er en truet race i modebranchen, hvorfor modeugen er afgørende for at sikre den rigtige profil til dansk mode.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen