Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Skadelig myte om den fødte leder

20BUSlousy-111540.jpg
Ledere spiller en væsentlig rolle for ansattes liv, psykologi og velbefindende, så derfor skal de klædes på som andre faggrupper. Illustration: Iris

Management. Hvis læger havde den samme holdning til uddannelse som mange ledere, så det sort ud.

Tænk, hvis der fandtes læger, der pralede med deres mangel på uddannelse på samme måde, som det er accepteret, at ledere gør.

Tænk, hvis man troede, at der var »fødte læger«, som ikke behøvede uddannelse i hjertekirurgi.

Eller hvis hjemmeplejen ikke havde kurser i sårpleje. Og pilot var noget »man prøvede sig frem til« ved at trykke på alle instrumenter i cockpittet. Hvis kokke ikke tog hygiejnekurser. Eller hvis din VVS-mand ikke var udlært.

Det er åbenlyst inden for næsten alle fagområder, at vi ønsker, at folk løbende gør sig umage og dygtiggør sig inden for deres fag.

Thomas H

Inden for ledelse hersker der er en mystisk tendens, hvor det nærmest er et adelsmærke for nogen at være »født leder«.

Eller som en respekteret dansk topleder sagde i et landsdækkende medie for nylig:

»Jeg har aldrig været på kursus i eller læst en bog om ledelse! Enten kan man, eller også kan man ikke lede.«

Han gør det helt sikkert utroligt godt. Og det er præcis derfor, at det er så vanskeligt at gøre op med den farlige myte om den fødte leder.

Hvis man er frustreret over at modtage dårlig ledelse, kan man jo også fristes til at tro, at ens leder er en af dem, som bare ikke kan finde ud af at lede.

Så forsøger man i begyndelsen at sige, hvad det er, der ikke fungerer, men giver op over tid. Hvis denne holdning har bredt sig til HR-funktionen, vil den ofte medføre, at man holder igen med at korrigere adfærd og uddanne, fordi man frygter, at det ikke nytter noget.

24BUSLars-Marcher-174624.jpg

Det betyder, at de, som ikke leder godt, først konfronteres med konsekvenserne for sent. Så accepterer vi dårlig ledelse i lang tid, indtil de endegyldigt er kørt helt af sporet, og en afskedigelse kan komme på tale.

Det koster. Både på trivsel og produktivitet. Og det værste er, at det kan undgås, hvis vi holder op med at tolerere dårlig ledelse, og hvis vi sørger for, at det har konsekvenser, og den første konsekvens er opmærksomhed og derefter korrigerende træning.

Det værste problem er dog, når »de fødte ledere« møder deres første fiasko. Så ser vi for alvor, hvor skadelig tankegangen er.

Da de har bildt sig selv ind, at de er så dygtige, at de ikke behøver at lytte til bøger, kurser, uddannelse eller vejledning fra HR, er der kun et sted for dem at placere skylden for deres fiasko: Hos deres medarbejdere.

Intet er mere uklædeligt end ledere, der klynker over, at deres medarbejdere viser modstand mod forandringer, er umotiverede, dovne eller mangler dygtighed.

28BUSVibeke-Skytte-Lederne-.jpg

Der er ingen, der er »fødte ledere«. Det er en kompetence, der skal udvikles.

Det skal gå galt, hvis man tror, at den kommer af sig selv.

Som leder har man med menneskers liv, psykologi og velbefindende at gøre, og kompetenceudviklende ledertræning bør prioriteres højt.

Værktøjerne inden for ledelse kræver lige så meget træning at bruge som værktøjerne i f.eks. psykologi.

Vi skal begynde at forstå, at ledelse er en disciplin i sig selv. Vi ville aldrig hyre økonomichefer, der ikke er veluddannede inden for økonomi, og det burde være lige så utænkeligt at have ledere, der ikke forstår psykologi og organisatorisk dynamik.

20BUSLedelse-173137.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen