Berlingske Business

Silotænkning og jagten på det skjulte potentiale

24BUSKIRSTEN-M--POULSEN-182.jpg
Virksomhederne har det med at søge kandidater, som ligner de eksisterende medarbejdere. Ledere, HR-konsulenter – og kolleger – skal turde at tage samtaler, der går bag facaden, hvor de skjulte talenter findes, mener Kirsten M. Poulsen. Foto: Iris

Når rekruttering bliver til en kloningsfabrik, hjælper mentorprogrammer ikke med til at skaffe en mangfoldig kandidatgruppe.

Forleden sad jeg i lufthavnen og læste lederen i Berlingske: »Nu er det alvor med manglen på arbejdskraft«. Lederen fangede min opmærksomhed, fordi mange af vores kunder har præcis den udfordring. Jeg anbefaler dem at gribe jagten på det skjulte potentiale an på en nye måde: Brug mentorprogrammer og tænk i mangfoldighed.

Jeg har for nylig været i Amsterdam og Oslo, og om lidt går turen til Cairo. Lige meget hvor jeg er i verden, er virksomhederne optaget af at tiltrække, fastholde og udvikle talenter – og der bliver færre at tage af, fordi generationerne bliver mindre.

Også danske virksomheder må lære at tænke mangfoldigt for at øge kandidatgruppen. Det giver resultater. Mange bruger mentorprogrammer, men glemmer at tænke dem sammen med mangfoldighed. Jeg tror, det handler om silotænkning – og mangel på sammenhæng mellem de forskellige udviklingsaktiviteter.

I stedet for at tænke mangfoldigt bliver rekruttering til en kloningsfabrik. Virksomhederne søger nye kandidater, som ligner de eksisterende medarbejdere. Ledere, HR-konsulenter og kolleger skal turde at tage samtaler, der går bag facaden. Det handler om at udfordre sig selv, for det er her læringspotentialet, og de skjulte talenter findes.

Det er en kendt sag, at vi ikke er gode til at fastholde de internationale talenter, som har valgt at studere i Danmark. For nylig havde Berlingske en artikel »Efter fem år i Danmark: Emilie tager hjem til Norge for at arbejde«.

CANADA/APOTEX

Det var beskæmmende læsning. Emilie læste erhvervsøkonomi på CBS og havde de kvalifikationer, som danske virksomheder efterspørger. Ingen danske virksomheder meldte sig; norske virksomheder derimod havde held med at besøge CBS og hverve blandt andre Emilie.

Emilie er ikke den eneste, vi har svært ved at fastholde i Danmark. Det går den gale vej med at rekruttere de udenlandske talenter. I 2011 forlod 48 procent af de internationale dimittender fra CBS landet. I 2014 var tallet steget til 56 procent.

Det Blå Nordjylland prøver at gøre en forskel. Direktør Christine Lunde fra det maritime center MACOD i Frederikshavn er mentor i mentorprogrammet på Aalborg Universitet, som arbejder for at fastholde de studerende i Danmark.

Således støtter mentorprogrammet de nye internationale studerende med at tilpasse sig den danske og ikke mindst den nordjyske kontekst og fastholder dem forhåbentligt i Nordjylland efter endt uddannelse.

Det, vi har brug for, er altså ikke mere af det samme og kopiering af eksisterende kompetencer. Nej, vi har brug for mangfoldighed, som kan bidrage til innovation, øge vidensmængden og styrke konkurrenceevnen. Og så har vi brug for sammenhængskraft til at fastholde medarbejderne på den mangfoldige arbejdsplads.

01BUSDyr-bolig-kan-blive-bi.jpg

Hos KMP+ House of Mentoring ved vi – gennem forskning og praksis – at virksomheder og organisationer har stor gavn af at bruge mentorprogrammer som en metode til at anerkende det enkelte individ, skabe fokus på læring og styrke samarbejdet på tværs af organisationen. Mentorprogrammer synliggør nye og anderledes karriereveje og skaber sammenhængskraft.

Jeg er overbevist om, at en sådan ny tilgang til potentielle kolleger hos virksomhederne vil være med til at tiltrække, udvikle og fastholde nye, anderledes og dygtige talenter, som kan bidrage til virksomhedens succes.

Måske vi ses til Mentor+ Konferencen!

Kirsten M. Poulsen er initiativtager til Mentor+ Konferencen, som i år holdes for anden gang.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen