Berlingske Business

Siger et billede mere end tusind ord?

Laursen
Anders Høegh Laursen kommenterer billedbaserede sociale medier. Foto:

Kommentar: Som virksomhed får man altid at vide, at man skal være med på de nye trends – at man skal bruge platforme og medier, som forbrugerne gør det. Det betyder i denne sammenhæng, at virksomheder skal lære at kommunikere med billeder frem for med ord.

Et billede siger mere end tusind ord. Sådan siger et gammelt ordsprog, at det forholder sig.

At et billede har mange detaljer og lag til fortolkning, kan man sagtens forstå. Men hvorfor er det relevant i en klumme om markedsføring og medier?

Fordi det indfanger en udvikling i mediebilledet netop nu og derved er noget, som virksomhederne må forholde sig til.

De sidste par år er billedbaserede sociale medier eksploderet: Instagram, Pinterst og Snapchat har vundet indpas i det danske sociale medielandskab, der ellers har været domineret af Facebook som ventil for forbrugernes trang til at poste og dele for at vise, hvem man er, og hvad man står for. De billedbaserede sociale mediers udbredelse hænger langt hen ad vejen sammen med, at så mange danskere nu ejer en smartphone med et godt kamera (65 pct. ifølge Gallup, juni 2013). Tilsæt et flot eller sjovt filter, som f.eks. er indbygget i Instagram, og selv mine egne snapshots ser næsten professionelt indbydende ud. At enhver kan tage billeder med personlighed, og når-som-helst og hvor-som-helst kan uploade dem på internettet, har været afgørende for de nye sociale medier succes.

Som virksomhed får man altid at vide, at man skal være med på de nye trends – at man skal bruge platforme og medier, som forbrugerne gør det. Det betyder i denne sammenhæng, at virksomheder skal lære at kommunikere med billeder frem for med ord. For mange virksomheder betyder det et ubehageligt kontroltab. Billeder lader fortolkningen være op til modtagerne, og modtageren kan skabe historier, som ikke nødvendigvis er præcis lige den historie, som virksomheden ville foretrække at kommunikere – medmindre det er et klassisk produktfoto – men dét får man nok ikke mange fans af.

Tab af kontrol, jovist. Men fokus på billeder giver en masse spændende muligheder for at engagere forbrugerne og gøre dem til en del af virksomhedernes historiefortælling. Med billeder kan vi skabe en anderledes og måske mere intuitiv historie omkring brands.

Mange af de visuelle tjenester vil sikkert ikke overleve nyhedens interesse. Alligevel er tendensen interessant som et udsagn om, hvordan måden, vi kommunikerer med hinanden på, er under forandring.

Er det skrevne ord for alvor truet? Sikkert ikke, men måske er det på tide at se billeder og ord som mere ligeværdige virkemidler til historiefortællingen om en virksomhed, dens services og produkter. Så start i det små derude. Test, hvad brandet kan bære, og se, hvordan jeres kunder modtager billedfortællingerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen