Berlingske Business

Sæt strøm til spredningen af kompetencer

194848142.jpg
Worksome vil digitalisere og forenkle måden, mindre og mellemstore virksomheder kan tilegne sig specialiseret arbejdskraft på, skriver de i dagens debatindlæg. Stockphoto: Iris.

Det er velkendt, at når nye digitale platforme fejer ind over et land, møder de ofte skepsis hos de etablerede virksomheder og fagforbund. Næsten uanset plat­formenes indhold er samarbejdet med andre aktører i samme branche anstrengt eller fraværende. Tænk på Uber og Airbnb.

Hvis man tror, at de digitale platforme er kommet for at blive, er denne tilgang selvsagt utidssvarende. I det lys har fagforbundet Djøf og Worksome indgået et samarbejde, som vi forventer gavner alle parter.

Worksome er en digital platform, der formidler højtuddannet arbejdskraft på freelance eller honorarbasis. Det er en webbaseret løsning, der forenkler processen både for køberen af opgaven og den, der løser den. Det er der forretning i, fordi virksomhederne har uløste opgaver og projekter, som ikke egner sig til en fastansættelse eller deltid.

Omvendt rummer Djøfs medlemmer mange af de fagligheder, som Worksome gerne vil have til at freelance. Og medlemsundersøgelser har vist, at ti procent af Djøfs studentermedlemmer ønsker sig et arbejdsliv som selvstændig, iværksætter eller freelancer.

Royaldåb2011

Djøf vil ikke som fagforbund ignorere eller ligefrem pådutte medlemmerne en mere traditionel ansættelsesform. I stedet vil vi hjælpe de medlemmer med at få opfyldt deres ønske; klæde dem på med kurser og events, så de kan klare sig bedst muligt som freelancere. Sammen med Worksome, der fra begyndelsen har besluttet at gå ind i en dialog om de vilkår, som freelancerne har.

Den fælles interesse er også, at vi ser et stort og uforløst jobpotentiale i de små og mellemstore virksomheder. Virksomheder, der for 80 procents vedkommende aldrig har haft en akademiker ansat, og som sjældent vil lægge ud med at ansætte en akademiker på hverken fuld- eller halvtid.

De mindre virksomheder ved godt, hvor skoen trykker. At de har opgaver og projekter, som de nuværende medarbejdere ikke har kompetencerne til. Men de kan sjældent sætte en uddannelsestitel og derfor heller ikke formulere et jobopslag.

Med en platform som Worksome kan de mindre virksomheder nøjes med at formulere opgaven, og så kan de freelancere, der har de rette kvalifikationer byde ind. På længere sigt tror vi begge, at mange flere virksom­heder på den måde vil få mod på at bruge højtuddannet arbejdskraft – for første gang.

Det er der store perspektiver i. Som en undersøgelse fra Epinion, Akademikernes A-kasse og Djøf har vist, bidrager den første akademiker i en virksomhed til at øge både værditilvækst og overlevelsesgrad – og skaber endda job til andre faggrupper.

Vi er måske et umage makkerpar, men overbeviste om, at samarbejdet vil gavne virksomhederne, de højtuddannede freelancere, og videreføre af traditionen for samarbejde mellem forskellige parter.

24BUSChristian-Als--181659.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen