Berlingske Business

Sådan tiltrækker Zentropa kreative medarbejdere med kaosledelse

Sophie BEch
Sophie Bech, cand.mag. i Medievidenskab og Producer hos Zentropa

Slip professionalismen og kontrollen. For kaosledelse og bassementalitet skaber passionerede medarbejdere, skriver dagens debattør.

Hver fjerde nyoprettede stilling i hovedstaden findes indenfor den kreative industri. Især de unge søger job med udviklingsmuligheder i virksomheder med tydelige værdier, som de kan identificere sig med.

En ny undersøgelse af filmselskabet Zentropa giver indblik i en radikalt anderledes måde at tænke kultur og ledelse på, der imødekommer innovative, særligt dedikerede medarbejdere.

Mens de kreative erhverv er under kraftig vækst, må danske ledere samtidig afsøge alternativer til de nuværende ledelsesmodeller. I et år har undertegnede bevæget sig i og undersøgt filmselskabet bag nogle af de største internationale successer på filmscenen- stedet, hvor prominente instruktører og andre kreative som Lars von Trier, Thomas Vinterberg og Nikolaj Arcelhar deres daglige gang, nemlig Zentropa.

Having good time

Selskabets frontfigur og selvudnævnte generaldirektør Peter Aalbæk Jensen har aldrig lagt skjul på sin forkærlighed for drama og anarkisme. På trods af de mere ekstreme arbejdsvilkår vælger størstedelen af de ansatte dog alligevel at blive i selskabet gennem mange år, og kun to medarbejdere er i firmaets historie blevet sygemeldt med stress.

For mange filmfolk står Zentropa som et af de mest eftertragtede produktionsselskaber at arbejde i. Det skyldes til dels Zentropas store succes og stærke kunstneriske profil med international anerkendelse i form af en lang række prisoverrækkelser. Derudover er virksomheden kendt for sin rebelske og anarkistiske ånd, hvor både medarbejdere og ledelse vælger at tilsidesætte samfundets normer i et vist omfang.

De ansatte i Zentropa har adopteret filmbranchens normer for social adfærd, og der bliver kysset, krammet og hujet i det daglige. Etikken er også ganske anderledes, end hvad man er vant til i lignende virksomheder, og der er en grov og direkte tone fyldt med humor og sarkasme, som medarbejderne dyrker. Det er ikke sjældent, at man oplever eksplosive udbrud, hvor medarbejdere må finde sig i at blive råbt af på grund af manglende udført arbejde eller en fejlde har begået. Både tonen og det stærke hierarki blandt medarbejdernetrækker associationer tilmilitærets bassementalitet.

gruppe im bro prft unterlagen

Sammen med en kø af unge, håbefulde filminteresserede, der hele tiden står klar til at træde i job i virksomheden, eksistererder en intern overvågning mellem medarbejderne.Det presser bestandigt den enkelte medarbejder til at præstere, arbejde lange dage og konstant fremvise sin værdi for virksomheden.Det kan måske virker grænseoverskridende og uprofessionelt set udefra, at medarbejderne fx overarbejder for at få anerkendelse, fremfor at få anerkendelse for selve resultatet.

Men det har et vigtigt formål for Zentropa: Det skaber etuformelt miljø, hvor kærlighed og konkurrence parallelt er til stede og accepteret af medarbejdere og ledelse. Det vilkår trives mange højtspecialiserede kreative medarbejdere i, fordi de samtidig føler sig accepterede for det, som de individuelt medbringer af faglige kompetencer såvel sommenneskelige kvaliteter. Og de som ikke trives, bliver kun kort tid i en virksomhed med så ekstreme arbejdsvilkår.

aa

Højtspecialiserede medarbejdere kræver mere af lederen

Netop de kreative erhverv såsom mode, design, arkitektur, reklame, teater, musik, film og anden digital indholdsproduktion oplever dog et behov for medarbejdere med en høj specialiseringsgrad, som kan tænke selvstændigt og innovativt. Den type medarbejdere betagnes oftei ledelsesforskning som primadonnaer. De værdsætter alternative ledelsesgreb, ligesom de ofte kan fremstå krævende og krukkede, hvis de vel at mærke ledes forkert. I virkeligheden skyldes de emotionelle udbrud og ekstreme adfærdderes særligt dedikerede tilgang til arbejdet.

Det er samtidig denne dedikation, der også adskiller sig fra den almindelige lønmodtager. For en højtspecialiseret primadonna-medarbejderflyder fritid og arbejde sammen. Det er gennem arbejdet, at de søger selve meningen med livet. Omkring denne større mening opbygger de deres identitet. Arbejdet bliver en form for kald, hvormed andre eksterne faktorer såsom lønforhold ikke i samme grad som tidligere motiverer. Det er heller ikke ros og anerkendelse for deres indsats, som driver medarbejderne i Zentropa. Det får de nemlig sjældent.

ledelse

Kaos-ledelse skaber autonomi

Til gengæld oplever de en tillid fra deres ledelse, når de får tildelt et enormt ansvar for bestemte områder af filmproduktionen ofte langt større end deres kompetenceniveau rækker til.Samtidig er der ingen hjælp at hente fra lederne, som har for travlt til at sætte medarbejderne godt ind i nye områder. Medarbejderne bliver tvunget til at udføre en form for selvledelse, som især den højtspecialiserede primadonna-medarbejder påskønner. For dem er godt aldrig godt nok, så de vil under alle omstændigheder selv sætte en standard for arbejdet, der altid vil være større end de forventninger, som lederen har til deres indsats. Den store mængde autonomi defineres altså af en form for kaos, der udstikkes af den øverste ledelse, som i stedet for at rette blikket mod processen, retter det mod selve slutproduktet: Filmene.

aaa

Den manglende struktur har en negativ konsekvens i forhold til fx mangel på vidensdeling, som skaber en ineffektivitet. Ofte må medarbejderne famle i blinde for at opsøge løsninger på arbejdsopgaver, der ellers snildt kunne systematiseres og lægges i et fælles arkiv. I stedet må de ansatte starte forfra, hver gang de modtager en ny type opgave. Samtidig får det den positive effekt, at medarbejderne tvinges til selvstændigt at tage initiativer og tænke kreativt. Og det kan have stor betydning i udviklingsprocessen og være med til at skabe nye, originale produkter.

Hvor drømme bliver til virkelighed

Med en værdikæde baseret på autencitet og høj kunstnerisk kvalitet i centrum frem for traditionel personaleledelse skaber Zentropa en stærk kollektiv ånd, entusiasme og familiefølelse for medarbejderne og deres daglige arbejde. Medarbejderne føler sig anerkendte som hele mennesker, der individuelt er medskabere til at skabe en largerthan life-stemning. På Zentropa er medarbejderne aldrig i tvivl om, at her kan drømme blive til virkelighed. Så længe man er villig til at kæmpe for det. Og det er den højtspecialiserede medarbejder i de kreative erhverv.

q

Undersøgelsen er et speciale fra medievidenskab, Syddansk Universitetog en del af det internationale forskningsprojekt SiFTI (sifti.no), som beskæftiger sig med produktionskultur i Danmark, Norge, Storbritannien og Holland.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen