Berlingske Business

Sådan skaber markedspladser og platforme økonomisk vækst

05BUSCEO-i-Vivino-Heini-Zac.jpg
Vin-app’en Vivino har rundet en mio. download og skal nu indtage USA. CEO, Heini Zachariassen, viser, hvordan app’en bruges.

Iværksættervirksomheder, der arbejder med platforme, er vigtige for fremtidens vækst og vil være med til at skabe mange af fremtidens arbejdspladser.

Markedspladser og platforme spiller en særlig stor rolle i både nutidens og frem­tidens økonomi, eftersom de kan skabe yderligere økonomisk aktivitet. De forbinder handels- og servicevirksomheder med kunderne og gør nye samhandels­relationer mulige, der tidligere var utænkelige. De er vigtige drivkræfter for fortsat vækst i onlineøkonomien, og markedspladser forventes at facilitere næsten 40 pct. af den globale e-handel i 2020.

København og Danmark gør det ganske godt teknologisk set. Danmark er det mest digitale blandt EUs 28 medlemslande og befolkningen det mest e-parate i EU med 88 pct. internetbrugere, der anvender e-­banking og 82 pct., der shopper online.

Samlet set har Danmark skabt et interessant miljø for både tech- og andre startups, hvor enkelte har formået at krydse grænserne og blive store internationalt – f.eks. Just­Eat og Vivino med 25 millioner brugere. Men der er stadig plads til udvikling, og det er kun 5,2 pct. af BNP, der er drevet af online og tech – og ikke mindst platformsdrevede nye virksomheder.

Mond of Copenhagen

Heldigvis er platformsøkonomi ikke på nogen måde begrænset til e-handel. Erhvervsministeriet offentliggjorde i januar et øjebliksbillede med 140 virksomheder baseret på platformsøkonomi, hvoraf en pæn del ikke var e-handel i traditionel forstand.

Der findes også on-demand-platforme med et bredt udbud af tjenester og interesser – fra platforme med hjemlige aktiviteter og husholdning til platforme med studenterrabatter som f.eks. Mecenat. Lanceringen af nye produkter og tjenester understøttes af crowdfunding-platforme som amerikanske Kickstarter og svenske FundedByMe, mens en event-platform som Keyflow globalt omdefinerer nattelivet fuldstændig.

Generelt er den fortsatte udvikling af nye platforme blevet styrket af, at det inden for det seneste år er blevet billigere at etablere en startup. Ifølge CB Insights er omkostningerne ved at starte og etablere en virksomhed faldet fra fem millioner dollar i år 2000 til nogle få tusind dollar i dag. Dette skyldes først og fremmest nye tjenester og værk­tøjer, som hjælper iværksætterne med at bygge virksomheden op og støtter dem på områder som cloud hosting, betalingshåndtering og CRM. Det har medført, at omkostningerne er sænket markant, arbejdsindsatsen reduceret til et minimum og at udviklingen har taget yderligere fart.

26BUSPix1-Morten-Strunge-13.jpg

Alt for ofte fokuserer debatten om platformsøkonomi dog på, hvilken indflydelse de store teknologiplatforme har på et givent marked.

Selv om den diskussion er vigtig, er det mindst lige så vigtigt ikke at tabe forståelsen for de positive elementer, som de mange små platforme overalt bidrager med til økonomien.

Stockholm henter 15 pct. af alle udenlandske tech-investeringer i Europa og har skabt flere såkaldte »unicorns« (virksomheder vurderet til at have en værdi af mere end en milliard dollar, red.) per indbygger end nogen anden by i verden. Der findes aktuelt 22.000 tech-virksomheder i Stockholm, og der kommer flere til hvert år. Det fundament, der er skabt dér, bør være en inspiration for både politikere og iværksættere. For uden dem mister Danmark tech-mæssigt momentum og ikke mindst fremtids­baserede arbejdspladser.

Derfor er startups en uhyre vigtig faktor for at sikre langsigtet økonomisk vækst – og platforme er de ukendte helte bag dette.

simon

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen