Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Sådan bliver det usandsynlige sandsynligt

23BUSUSA-TRUMP-201201.jpg
Donald Trumps sejr i det amerikanske præsidentvalg blev set som helt usandsynlig – selv om sandsynligheden for en Trump-triumf var beregnet til næste 30 procent inden valget. Foto: Kevin Lamarque/Reuters

Media. Hvor sandsynlige er opinionsundersøgelser? Og er det usandsynlige egentlig usandsynligt?

Vi har i de senere år set overraskende valgresultater, som mange regnede for usandsynlige. Senest valget af Donald Trump som præsident. Men var det egentlig så usandsynligt?

Resultaterne fra opinionsundersøgelser blev omregnet til forskellige sandsynlig­heder for en sejr til Trump, som varierede en smule fra odds-sætter til odds-sætter. Den kendte statistik-guru Nate Silver beregnede op til valget sandsynligheden for en Trump-sejr til 28,6 pct. Det svarer til at slå en femmer eller en sekser ved et tilfældigt kast, og det er vel de færreste, som vil satse hele opsparingen på, at det ikke sker?

Det fik mig til at tænke på den engelske illusionist, Derren Browns, TV-eksperiment fra 2008. Han kaldte programmet for »The System«, og det gik ud på, at han havde udvalgt en tilfældig kvinde, som han anonymt sendte staldtips til – og altså forudsagde vinderen af en række hestevæddeløb. Efter et par korrekte forudsigelser, fik hun at vide, at hun var med i et eksperiment, og hun blev udstyret med et videokamera, så hun kunne filme processen.

Billede

Han sendte derefter nye staldtips, og hun begyndte at satse små beløb på den vindende hest, mens hun filmede sin begejstring over sin nye vej til økonomisk uafhængighed. Da hun fem gange i træk havde fået forudsagt den rigtige vinder, hvoraf nogle var deciderede outsidere, fortalte Derren Brown hende, at han ville give hende ét sidste tip, hvor hun skulle satse hele butikken. Derefter ville han forklare hende det ufejlbarlige system, som hun så kunne bruge efter forgodtbefindende.

Hun lånte alle de penge, hun kunne komme i nærheden af og satsede 4.000 pund – og tabte! Bedre blev det ikke af, at hun fik forklaret det »ufejlbarlige system«. Hun var nemlig ikke den eneste, som der var blevet sendt staldtips til. Derren Brown havde startet med 7.776 tilfældigt udvalgte personer, som før hvert løb blev delt i seks lige store grupper, hvor kun vinderne gik videre til næste runde. Efter fem runder er antallet af tilbageværende nede på en – den enlige mor Kedisha!

Udsendelsen slutter med et twist og en lykkelig slutning, men hvordan kan man få nogen til at tro, at der findes et ufejlbarligt system, der kan forudsige vinderen af hestevæddeløb – en sandsynlighed, der var beregnet til ca. halvanden milliard til én? Fordi vi har det med at se tingene fra vores eget perspektiv, og i Kedisha’s perspektiv havde det fungeret overbevisende – og fordi, at det nok er stærkt, stærkt usandsynligt, men ikke umuligt, kan jeg tilføje!

24BUSMarie-Louise-Mors-side.jpg

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen