Berlingske Business

Rygterne om vores død er stærkt overdrevne

nødgaard
Portræt af bankernes lobbyist; Ulrik Nødgaard, der er direktør i Finansrådet. Foto:

DEBATINDLÆG. Alle står i kø for at erklære bankerne døde. Men bankerne er ikke i opposition til nye teknologier. Bankerne skubber derimod på digitaliseringsbølgen, skriver direktør for Finansrådet, Ulrik Nødgaard i et debatindlæg.

Fremtidsforskere, de digitale indfødte og andre med fingeren på pulsen står i kø for at erklære bankerne og deres forretningsmodeller døde.

De sidste årtier er fyldt med eksempler på industrier, professioner eller virksomheder, der blev ramt af et disruptivt godstog og forsvandt. De mest kendte eksempler er Kodak og Blockbuster, men moderne teknologi har også overflødiggjort typografer og måske snart postbuddet.

Så hvorfor ikke banken?

Fordi bankerne ikke står i opposition til de nye teknologier. Vi skubber på udviklingen og tager del i den.

For eksempel har Digitaliseringsstyrelsen valgt Finansrådet som partner, når den næste generation af NemID skal udvikles.

Bankerne tager gerne ansvar og sætter sig for bordenden i udviklingen af identifika­tionsløsningen, som er et kardinalpunkt i den fortsatte digitalisering af samfundet, og vi tager også vores halvdel af regningen for udviklingen.

Flere af de seneste års store digitale succeser er kommet fra bankerne. Mobile betalingsløsninger lyser op, men netbanker og mobilbanker er også imponerende, nyskabende og ikke mindst meget sikre løsninger, som nyder stor tilfredshed blandt kunderne.

Villa

Danmark ligger i den europæiske top, når det gælder digitale betalinger, og der bliver kigget mod Danmark, når andre lande vil være klogere på et samfund, der bevæger sig mod færre kontanter og flere digitale betalinger.

Over de seneste år er banker og de nye finansielle tjenester rykket tættere på hinanden. Bankerne køber op eller indgår alliancer med de nye spillere, og grænserne mellem nye og gamle institutioner brydes ned. Samtidig rykker branchen for finansiel teknologi – fintech – sig også.

I stedet for at ville udkonkurrere bankerne lyder ambitionen nu, at man gerne vil samarbejde med bankerne, som både har bred kundekontakt og den fornødne tillid blandt kunderne til, at de f.eks. kan håndtere data korrekt.

Bankerne har også ressourcerne og viljen til udvikling og investering. Og sammen kommer vi også som samfund længst i bestræbelserne på nye innovative løsninger, som gerne skulle kaste fornyet vækst og nye arbejdspladser af sig.

Vi forsøger at favne bredt i arbejdet med at gøre København til en europæisk top­destination inden for fintech.

Billede

Derfor er Finansrådet også en af initiativtagerne bag den nye forening Copenhagen FinTech, der blandt andet står for et co-working space for iværksættere. Sammen med Københavns Kommune og Finans­forbundet er flere banker gået ind som partnere sammen med Finansrådet.

Banker bliver sommetider beskyldt for at være gammeldags – til gengæld skulle bankmænd gerne være gode købmænd. Så når bankerne støtter udviklingen af fintech, er det ikke for at finansiere udviklingen af sin egen undergang.

Tværtimod. Vi tror fuldt og fast på, at den traditionelle bankmodel bliver udfordret over de kommende år, og nye teknologier givetvis vil revolutionere sektoren. Vi tror også, at bankerne selv bliver en vigtig del af udviklingen. Fintech er uden tvivl både en risiko og en mulighed for bankerne. Men det oldgamle bankhåndværk handler netop om at håndtere præcis de to ting med succes.

Fremtiden bliver mere digital på grund af bankerne – ikke på trods af bankerne.

DANSKEBANK-RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen