Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Ros gør dig dum – dum, men glad

Torsdag
Christian Ørsted PR-foto Foto:

Management. Anerkend indsatsen, ikke evnerne, for ellers risikerer du at give ros, der fører til fejl.

Det kan være dejligt at få ros – og at give den. Men er det lige så god en idé som selvhjælpsguruer og »positive« ledelseskonsulenter bilder os ind i alt fra børneopdragelse til ledelse? Nej, sandheden er, at ros sænker både selvtillid, præstationer og den læring der skaber muligheden for udvikling.

Carol Dweck, som i dag er professor på Stanford University, opdagede allerede i 1999, hvor skadelig ros kan være.

Hendes team af forskere gav 400 femteklasse-elever en simpel IQ-test af små puslespil, der var så tilpas lette, at alle børnene ville klare sig forholdsvis godt. Bagefter roste forskerne hvert barn.

Enten for evnerne: »Wow, du klarede dig rigtig flot!« udbrød de varmt og smilende. »Du fik otte rigtige. Det er en meget høj score. Du må være virkelig klog!« Eller for indsatsen: »Wow, du klarede dig rigtig flot! Du fik otte rigtige. Det er en meget høj score. Du må virkelig have gjort dig umage!«

Det var det.

Marianne Dahl Steensen

Én sætning med ros til hvert barn. Med én lille, men helt afgørende forskel. Enten blev barnet rost for evnerne eller for indsatsen.

For at finde ud af, hvordan rosen påvirkede børnene, fortalte man dem, at de skulle testes igen, og at de måtte vælge mellem to opgver: En, der var sværere end den første, men meget lærerig. Og en, der var lige så let som den første.

Hvilken opgave valgte børnene? Af de børn, der var rost for deres indsats, valgte ni ud af ti den svære og lærerige opgave. Af de børn, der var rost for deres evner, valgte færre end fem ud af ti den svære.

Børnene i denne gruppe var bange for at fejle, og de var i tvivl om, hvorvidt de kunne klare det. Det kom an på deres talent. De havde jo fået at vide, at de havde klaret den første opgave, fordi de var kloge.

Navne og dage

Men hvad nu, hvis de ikke var kloge nok til den svære?

Børnene, der blev rost for deres indsats, så lige modsat på tingene. De havde fået den tro, at de selv havde indflydelse på resultatet, for det afhang i deres verden af deres indsats.

Efter denne undersøgelse gav forskerne nu alle børnene en opgave til børn i syvende klasse – to år over deres klassetrin. Denne gang fik børnene ikke noget valg. Alle skulle tage testen. Og de fejlede hver og en. Men Dweck og hendes team bemærkede igen en tydelig forskel mellem børnene i de to grupper. De børn, der var blevet rost for deres indsats, regnede med, at de bare ikke havde prøvet hårdt nok. Og selv om de fejlede, sagde mange af dem, at denne test var den sjoveste af alle tre. De børn, der var blevet rost for deres evner, gik ned med flaget. Allerede under testen kæmpede de for at klare sig, svedte og blev kede af det, når de ikke kendte svarene.

KKNmandmenernoget

Nu fulgte det, der overraskede Carol Dweck mest. Hun og hendes team gav børnene en sidste test. En test af samme sværhedsgrad som den allerførste, børnene havde fået.

Børnene tog testen, og Dweck fik et chok: De børn, der var blevet rost for deres indsats, klarede sig 30 pct. bedre anden gang. De børn, der var blevet rost for deres evner, klarede sig 20 pct. dårligere anden gang. På en test, de allerede havde taget!

Hvis et barn havde haft 70 pct. rigtige i første runde, havde de to forskellige former for ros enten flyttet barnet til 91 pct. rigtige eller til 56 pct. rigtige. Det er forskellen mellem et 10-tal og et 7-tal. Og det var kun én sætnings ros, der gjorde udslaget.

Konklusionen var klar: Ros for vores evner skaber ikke tryghed og ideer til nye måder at kaste sig ud i tingene på.

businessman having problem in office

Gælder det også for voksne mennesker og på arbejde, eller er det kun børn, der er bange for at fejle? Ja, det gør det, for det er et helt grundlæggende menneskeligt vilkår, at vi ikke har gavn af at blive rost for noget, vi ikke kan ændre. Om det er vores intelligens eller udseende er ligegyldigt. Vi har brug for at vide, om vi lever op til forventninger og for at tale om, hvad vi kan gøre for at lykkes. Ved at anerkende umage og indsats viser man respekt for det, der skaber læring i stedet for at dømme.

Når man viser interesse, gør man den, man taler med, klogere på, hvad der er sket, og man får ovenikøbet selv muligheden for at lære noget nyt.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen