Berlingske Business
08:20Pandora i frit fald - hvorfor tror analytikerne stadig på aktien?

Regnskabet siger ingenting om en virksomheds værdi

Pix-Jonathan Løw
Jonathan Løw, serieiværksætter Foto:

Regnskabet siger ingenting om en virksomheds værdi i en digital og eksponentiel verden.

Investorer kender til værdien af at være forudseende.

I en verden præget af hastige forandringer har hele bogholder- og revisionsbranchen en unik mulighed for at indkorporere en lignende tilgang i deres daglige
praksis og procedurer på en række forskellige måder, og i Danmark ser vi allerede eksempler på dette i form af vækstvirksomheden Dinero.

17UDLIncuba-Mai-Agerskov-#2.jpg

Netflix paradokset

Bogholder- og revisionsbranchen har historisk set arbejdet under et udfordrende paradoks, når det
kommer til at rapportere omkring virksomheders finansielle aktiviteter.

Man har anvendt tidligere resultater i forhold til at forudsige fremtidige resultater og muligheder, men det er ikke længere en gangbar model. Tag som ét eksempel Netflix der efterhånden er blevet en spiller i de fleste danske hjem, når vi taler underholdning.

pix-Facebook-TV


Virksomheden leverede senest et ganske dårligt kvartalsresultat, men alligevel steg aktien med ikke mindre end 18%. Det kom bag på mange, for hvordan kunne investorerne være så optimistiske, når resultaterne så så forholdsvist dårlige ud?

Svaret ligger ikke i fortiden, men i fremtiden. I forbindelse med regnskabsaflæggelsen annoncerede Netflix, at man havde haft en forøget vækst i antallet af abonnenter på 50% over forventet.

Analytikerne estimerede på den baggrund, at Netflix var på vej til at runde 60 millioner abonnenter i USA alene og flere end 100 millioner på internationalt plan inden år 2020.

05BUSNilgn-Aydin-193208.jpg


Derudover annoncerede virksomheden, at man i de kommende år ville investere ikke mindre end 6 milliarder dollars på nyt indhold i 2018 mod 3 milliarder i 2014.

Eksemplet illustrerer paradokset i forhold til, hvordan man arbejder med økonomiske nøgletal indenfor bogholder- og revisionsverden. Det er en traditionelt tænkende industri, der fokuserer på skabte resultater i en fortid, som for længst er blevet overhalet af nutiden og fremtiden.

Fremtiden indenfor revision og bogholderi

Eksemplet viser imidlertid samtidig et potentiale for, at bogholder- og revisionsbranchen kan lære af de dygtige investorer og indarbejde strategiske værktøjer og intelligenser til at blive langt mere forudseende og dynamisk end hidtil – især når vi taler de små og mellemstore danske virksomheder.

31BUS20170329-155337-4-1640.jpg


Der er flere muligheder, når vi taler innovation indenfor bogholder- og revisionsbranchen. Det er klart, at man dels kan kigge på procedurerne og gøre disse lettere for eksempelvis små og mellemstore selskaber. Det er noget, som Dinero har gjort herhjemme med ganske god succes.

Men det bør ikke stoppe der.

Eksempelvis bør aktørerne i denne industri kigge på deres konventionelle måde at tænke værdiskabende aktiviteter som udgifter på. På den ene side er det naturligvis korrekt, at investeringer i fremtiden betyder udgifter i kroner og ører, men et problem ved kun at opfatte det som udgifter er, at man fuldstændig misser de fremtidige fordele og potentialer ved disse udgifter.

05BUSNilgn-Aydin-121432.jpg


Det fører altså til spørgsmålet: Hvordan kan vi så præcist som muligt måle værdien af noget, der ikke umiddelbart slår igennem på vores nøgletal?

Trods en række år med dårlige tal på bundlinjen er investorerne ikke holdt op med at købe Amazon aktier, og de er blevet belønnet for dette, fordi de ikke blot kiggede på årsregnskaberne, men på Amazons evne til at arbejde med innovation og ny teknologi og udnytte dette til selskabets fordel.

26BUSPix1-Morten-Strunge-13.jpg


I det hele tager peger Amazon og Netflix som børscases på en fremtid, hvor bogholder- og revisionsbranchen skal blive langt stærkere, når det kommer til at fokusere på at være forudseende frem for kun at kigge på fortiden og reagere på forandringer.

Det kan betyde markant fordele og forbedringer for ikke mindst de små og mellemstore virksomheder, der ikke har råd til bekostelige CFO’s og økonomiafdelinger som giganterne, men stadig kan have overordentlig stor værdi af at bruge deres nøgletal til at forudsige fremtiden frem for kun at kigge bagud og rapportere.

US-AMAZON-UNVEILS-ITS-FIRST-SMARTPHONE

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen