Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Rederierne ønsker smartere grænsekontrol

Splitdebat
Pia Berglund, CEO i Svensk Sjöfart og Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening

Færgeselskaberne har afvist godt 200 personer ved grænsen ud af tre millioner kontroller. Opgaven trækker betydelige ressourcer fra rederierne, der risikerer store bøder.

I efteråret 2015 oplevede Europa flygtningestrømme, som i bogstavligste forstand vandrede op igennem kontinentet. Det gav selvfølgelig anledning til politiske reaktioner, som for søfarten blev lig med øget kontrol ved færger landene imellem. Nu har den skærpede kontrol fungeret i mere end et år, og dermed er det oplagt at gøre status.

På den svensk-danske og svensk-tyske grænse ved Skåne pålagde man fra 4. januar 2016 transportørerne at udføre ID-kontrol ved færger, bus og toge. Tilsvarende indførte man i november 2015 en ID-kontrol i Nordjylland ved de dansk-norske færger, baseret på personalets vurdering. I november 2016 er den blevet skærpet, så alle passagerer fra Danmark mod Norge nu skal checkes for ID. Ved den dansk-tyske grænse foretager myndighederne en midlertidig paskontrol.

05BUSGraensekontrol-Busines.jpg

Hvordan er det så forløbet? Ingen tvivl om, at der har været et stort ressourcetræk hos de berørte transportører. Uanset om staten har refunderet omkostninger – som i Sverige – eller ej, så har metoden trukket veksler hos de færgeselskaber, som har gennemført kontrollen med to mål for øje. For det første, at man skulle følge myndighedernes krav, og for det andet at kunderne helst slet ikke skulle mærke gener. Begge dele er lykkedes.

Et par tal til at beskrive effekten af kontrollen: Færgeselskabet Fjord Line sejler mellem Danmark og Norge. De har igennem et år kun afvist 26 personer trods kontrol. Tilsvarende billede tegner sig mellem Helsingør og Helsingborg, hvor HH Ferries - som driver ruten – kun har afvist 183 potentielle asylansøgere trods over 3 millioner kontroller.

Om de tal meriterer ID-kontrollen må man politisk afgøre. Men to forhold er særdeles vigtige uanset vejen frem:

For det første så rummer den valgte løsning en skævvridning. Man kan således køre direkte via broen fra Danmark til Sverige, uden at selskabet bag Øresundsbroen gør noget. De svenske myndigheder står nemlig for kontrollen på broen – og endda kun som stikprøver. Det skal sammenlignes med de bøder på op til 50.000 svenske kroner, som rederierne trues med, hvis en eneste passager slipper igennem uden gyldigt ID.

Billede

Tilsvarende på ruterne mellem Danmark og Norge. Her er kontrollen intensiv, men tager du flyveren fra Aalborg til Oslo, så kan du sagtens rejse uden at vise billede ID. Tilsvarende hvis du kører over grænsen i bil fra Sverige. Den skævvridning synes ubegrundet og forekommer heldigvis ikke ved indrejse i Danmark fra Tyskland.

For det andet, så burde det være muligt, at gøre tingene smartere. Tag Helsingør – Helsingborg. Her skal rederiet sørge for ID-kontrol i Helsingør, hvorefter der på den svenske side af Øresund er en intensiv kontrol af kontrollen, som i hvert fald ikke kan begrundes i ovennævnte tal. Hvorfor taler Danmark og Sverige ikke sammen, så svenskerne i stedet foretager kontrollen direkte i Helsingør, og sparer et stærkt fordyrende mellemled på dansk grund?

Det samme gør sig gældende på ruterne fra Danmark til Norge. Tilsvarende er der ID kontrol i Sandefjord, Norge ved ankomst fra Strömstad i Sverige. Her er der ikke afvist nogen i over et år

Det er en politisk beslutning, om vi skal have ID-kontrol, myndighedskontrol eller noget helt tredje ved vores grænser. Uanset, så bidrager færgerederierne gerne. Men vi ser ingen grund til, at kontrollen ikke udføres billigst og til mindst mulig gene – og det bør helt klart tilsikres, at den ikke er konkurrenceforvridende som i dag.

Ferry sailing in the bright sunny day

Dertil kommer, at det nordiske samarbejde med pasfrihed er unikt, og har været med til at skabe stærke bånd og samhandel mellem vores lande. Det bør vi kæmpe for – ikke mindst i tider, hvor usikkerhed og lukkethed præger vores omverden. Så vi bør finde løsninger, som underbygger de stærke bånd landene imellem.

Derfor vil de svenske og danske rederiforeninger gerne opfordre de nordiske politikere til at gentænke konceptet og skabe en fælles og koordineret grænsekontrol. Nu har vi kørt i et år – hvad med at sætte sig sammen og reflektere over sammenhængen mellem mål og midler. For måske kan det gøres mere smart og mindre skævvridende.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen