Berlingske Business

Positivitet, menneskelige egenskaber og etik bliver en del af innovationen

05BUSInnovation-2-Business-.jpg
Vi skal huske at »holde fokus på de rige muligheder, som teknologi og digitalisering kan medføre«, siger Tanja Lind Melskens om 2018 – mulighedernes år. Foto: Iris

Nytårsserie. Berlingske Business har bedt en række beslutningstagere om at give et bud på mulighedernes år, og de udfordringer, vi kan blive ramt af. Andet bud kommer fra advokat og chef for Kammeradvokatens fintech-team samt Talent100 i Berlingske Business 2017.

2017 blev et år præget af innovation, ny teknologi og digital transformation, og vi har alle deltaget i diskussioner om robotter, kunstig intelligens, big data, selvkørende biler, blockchain eller bitcoin.

Alle brancher er berørt, og 2017 har vist, at der hverken er mangel på gode ideer, dataloger eller softwareingeniører, som kan skabe teknologiske fremskridt hurtigere, end de selv troede var muligt.

Vi er blevet gode til at tale innovation for innovationens skyld. Men i vores hast for at digitalisere hurtigere end konkurrenterne, tror og håber jeg, at 2018 bliver et år, hvor vi også indimellem stopper op og stiller os selv kritiske spørgsmål som: Hvilke positive konsekvenser bringer vores innovation med sig? Hvordan passer vi som mennesker ind i den digitale transformation, og husker vi at inddrage juridiske og etiske overvejelser allerede tidligt i processen? Vi, der beskæftiger os med teknologi og innovation, gør det, fordi vi har en tro på, at vi kan skabe bedre løsninger, og løse nogle af nutidens helt store udfordringer såsom forebyggelse og bekæmpelse af sygdomme, bedre og transparente finansielle markeder, færre miljø- og klimaforandringer, adgang til uddannelse, finansiel inklusion mv.

05BUS447227983-132031.jpg

Men vi er naive, hvis ikke vi er opmærksomme på, at teknologiudviklingen og den digitale tidsalder hurtigt kan blive vendt mod det negative og anvendes til at skabe frygt hos mennesker: Frygt for arbejdsløshed, overvågning, hackerangreb og tab af privatlivets fred – og det er bestemt konsekvenser, som skal inddrages og ikke må negligeres.

I hverdagens innovation er det vigtigt at holde sig for øje, at teknologi og digitalisering ikke af sig selv skaber de gode løsninger.

Tag bitcoin – et af de mest hypede fænomener i 2017. Samtlige artikler handler om et betalingsmiddel anvendt af kriminelle, en boble, der tjener spekulanter, eller et farligt investeringsinstrument.

Jeg vil undlade at komme med min egen mening, men da jeg for et par år siden blev nysgerrig og ville blive klogere på bitcoin og den underliggende blockchain-teknologi, lærte jeg, at der er mennesker, der arbejder med at anvende teknologien til at spore transaktioner og derved gøre den til et effektivt middel mod f.eks. kriminalitet og korruption.

Vi kan nu bruge blockchain til at bygge smarte kontrakter, give identitet til flygtninge og hjemløse og registrere ejendomsret, og personer kan få adgang til den finansielle sektor i lande, hvor det tidligere ikke havde været muligt. Disse positive historier må vi ikke glemme.

Mandag - Tryg/Morten Hübbe

Med den digitale tidsalder skal vi huske at sammentænke menneskets og teknologiens roller, og hvordan vi fremover skal eksistere i et fælles afhængighedsforhold. I 2018 vil der iværksættes endnu flere digitaliseringsprojekter, og mulighederne er uendelige. Ud over blockchain har kunstig intelligens også for alvor holdt sit kommercielle indtog. Computere er blevet eminente til at gennemgå gigantiske mængder data og kan komme med et resultat og anbefalinger, der betyder, at vi kan træffe bedre beslutninger end nogensinde før.

Jeg tror, at vi inden længe vil blive bekymrede, hvis vi træder ind på lægens eller advokatens kontor, og der ikke er anvendt kunstig intelligens centralt i processen. Betyder det, at jeg ønsker, at mennesket skal erstattes af maskinen? Slet ikke.

Når vi for alvor tager kunstig intelligens i brug, skal vi huske at gennemtænke, hvordan maskinen passer sammen med de evner, vi mennesker har. Vi skal sikre, at personen, der sidder foran os, besidder empati, sympati og forståelse for vores situation.

De medmenneskelige egenskaber kommer i fokus, så måske vi i 2018 ikke skal være så bekymrede for computere, der tænker som mennesker, men derimod være langt mere bekymrede for mennesker, der tror, at de skal tænke som computere.

Når vi anvender ny teknologi og innoverer hurtigere end nogensinde, påvirker det naturligvis forholdet mellem myndigheder, lovgiver og erhvervslivet.

heyy

Myndigheder og lovgiver gør deres for at følge den digitale udvikling, og med nye initiativer som agil governance og oprettelse af sandbokse indikeres der en villighed til at forstå teknologi og nye forretningsmodeller. Vi vil i 2018 fortsat se eksempler på, at lovgivning ikke har fulgt med udviklingen, og der er således overladt et betydeligt skøn til ledelsen og innovationsafdelingerne.

Det er derfor op til os at tænke jura og etik ind i enhver proces – og der vil utvivlsomt i det kommende år opstå etiske dilemmaer, som vi endnu ikke forestiller os.

Vi bør derfor stille os selv spørgsmål – ikke kun til, hvorvidt regler er overholdt, men også hvilke etiske konsekvenser vores innovation kunne tænkes at få.

Jeg har positive forventninger til 2018 og fremtiden generelt. Men skal vi lykkes, kræves det, at vi fokuserer på vores unikke menneskelige egenskaber og sikrer etisk overblik i både innovationsprocessen og forretningsmodeller. Og så skal vi huske at holde fokus på de rige muligheder, som teknologi og digitalisering kan medføre, når vi skaber trygge rammer, leder gennem positivitet og ikke lader os styre af overdreven frygt for det ukendte.

Første bud i serien kom 3. januar og var skrevet af Christian Schmidt-Jacobsen, managing partner, Axcel. Næste bud 6. januar skrevet af Anders Dons, adm. direktør for Deloitte Danmark.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen