Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Politikerne skal udvide deres deleøkonomiske horisont

05BUSopinion-delebiler-1118.jpg
250 millioner biler står stille 23 timer i døgnet i Europa. Her er et kæmpe potentiale for deleøkonomien, mener Snapcars danske landechef. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Synspunkt: Det er et kæmpe problem for befolkningen, hvis den kun hører om Uber og Airbnb, der oftest betegnes som kontroversielle og skatteunddragende.

Skatteminister Karsten Lauritzen (V) sagde tilbage i september 2016 til Berlingske, at Danmark skal være et mekka for deleøkonomi.

Planerne var store, og den ambitiøse udmelding blev modtaget med glæde, men jeg må desværre konstatere, at der ikke er sket meget siden da. I stedet for en valfart af deleøkonomiske tjenester drejer flere nøglen om.

Det er en skam. Ja, deleøkonomien er fortsat et nyt og uprøvet fænomen for mange, og flere undersøgelser viser også, at på trods af en høj kendskabsgrad, så er det få, der rent faktisk har benyttet sig af deleøkonomiske tjenester.

3F

Dét, mener jeg, skyldes to faktorer. For det første er der en kulturel barriere. I Danmark, og resten af den vestlige verden, er vi vant til at købe og eje ting. Det skaber en vis tryghed og er for mange et statussymbol, men selve ideen med deleøkonomien er netop access over ownership. Det vil tage tid at få nedbrudt disse kulturelle barriere og lære danskerne, at det er OK at dele sine ting. Men det kan lad sige gøre.

Det kræver blot, at vi fjerner den anden – og endnu større deleøkonomiske bremseklods – herhjemme. Nemlig politikerne.

I Danmark er der over 140 deleøkonomiske tjenester, men alligevel fokuserer Christiansborg kun på Uber og Airbnb. Det er et kæmpe problem for befolkningen, hvis den kun hører om to tjenester, der oftest betegnes som kontroversielle og skatteunddragende.

Jeg ser et kæmpe potentiale for deleøkonomien, og skatteministerens drøm kan blive til virkelighed. Men det kræver, at politikerne udvider deres deleøkonomiske horisont og går i dialog med andre deleøkonomiske koncepter i stedet for at regulere i blinde. Vi er klar til at engagere borgerne og samfundet, og mange nye deleøkonomiske virksomheder har et bud på, hvordan man løser reelle problemer og udfordringer i samfundet.

Happy Helpers team

250 millioner biler står stille 23 timer i døgnet i Europa. Det er en kæmpe ineffektivitet. Vores ambition er eksempelvis, at 10.000 biler dagligt deles i Europa inden 2022. Det vil resultere i fem millioner færre biler på vejene. Og for hver bil, der deles, opgiver fem til ti lejere selv at købe en bil.

I en tid hvor bilsalget konstant slår rekorder, og flere P-pladser afskaffes i storbyerne, kunne dette være en af løsningerne på en stigende udfordring. Derudover reduceres produktionen af biler, der udleder otte-ti ton CO2 pr. bil. I sommerferien er mange biler parkeret i indkørslen, og her er det oplagt at prøve kræfter med deleøkonomien og leje sin bil ud.

Heldigvis er der håb forude. Erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) har ved flere lejligheder udtalt sig om de store gevinster ved deleøkonomien, og jeg håber, at regeringen vil komme med en række bud på, hvordan deleøkonomien kan integreres bedre i samfundet. Men det kræver, at flere politikere udvider horisonten.

Deltag i Business-debatten: Send indlæg til business-opinion@berlingske.dk

GERMANY- HOUSING/COURT

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen