Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Pokémon Go-effekten: Der er lang vej at gå, før virkelighed og digital verden smelter sammen

17BUSNINTENDO-POKEMONJAPAN-.jpg
Pokémon Go-spillet har sendt millioner af mennesker på fysisk jagt efter de virtuelle figurer, der optræder på smartphonen, men regne- og datakraft sætter grænser for, hvordan »augmented reality«-succesen kan forvandles til mere end spil og gimmick. Arkivfoto: Toru Hanai/Reuters

Debat. Det myldrer med designkoncepter, der går ud på at lægge et digitalt lag oven på på det, som din smartphones kamera ser – men hvor realistiske er de?

Tænk, hvis du kunne pege din smartphones kamera på en ting og få at vide, hvor man køber den. Tænk, hvis du kunne kigge på din bilmotor gennem en iPad og få at vide, hvor man hælder sprinklervæske på. Eller hvad med at panorere over din stue og automatisk få registreret dine ejendele til forsikringen?

Inden for app- og service-design er det »det nye sort«: At genkende ting med kameraet og gøre et eller andet med dem. Rent teknisk kaldes det for »augmented reality« – AR – når man sådan lægger et digitalt lag af analyse eller betydning over den fysiske verden. Ifølge techverdenens jungletrommer er det fremtiden.

Den eneste virkelige succes på området indtil videre er spillet Pokémon Go - men man tror så meget på det, at de nye smartphones, for eksempel iPhone 8, er designet fra hardware-niveau til at håndtere det.

Så hvad kan vi forvente? Hvornår ser vi den første applikation af AR i hverdagen, der ikke er et spil eller en gimmick?

FILES-MEXICO-POKEMON GO

Der er to centrale udfordringer: Regnekraft og data. Det lyder som en kliché – er det ikke altid udfordringen i den digitale verden? – men her betyder de begge noget helt bestemt. Det hele handler om billed­genkendelse.

Når man peger kameraet på noget, og en app siger »det er en stol/et æble/whatever«, så er det fordi der ligger en opskrift - en såkaldt algoritme - i app’en, som kan kende stole eller æbler m.m.

Det har den »lært« ved at »se« på millioner og atter millioner af billeder af stole/æbler og køre avancerede analyser på billedernes lag, f.eks. linier, kontrast, farver, mørke/lys m.m. Opskriften er simpel nok til at køre på din telefon, eller i hvert fald på en almindelig server, men analysen af alle disse billeder finder sted på en supercomputer.

heyy

Det er simpelthen nødvendigt; de komplicerede beregninger ville tage upraktisk lang tid ellers. Det tog den kinesiske supercomputer Tianhe II, på det tidspunkt verdens hurtigste, 15 dage at regne en algoritme til genkendelse af hunderacer, for eksempel. Tianhe II er mere end 330.000 gange hurtigere end en normal PC – hvis din computer skulle foretage samme beregning, ville det tage over 10.000 år.

Det betyder også, at opskriften ikke løbende kan opdatere sig selv, mens den bruges. Vil man være sikker på, at den er up to date, så er det tilbage til supercomputeren.

Så var der data, som i denne sammenhæng betyder den bunke af billeder, algoritmen er baseret på. Disse data skal være »rene« – altså ingen katte i bunken af hundebilleder – og de skal være opdaterede.

Det er én ting, hvis vi spiller et sjovt spil om små monstre, eller prøver at sætte en virtuel lampe på vores rigtige sengebord gennem mobilens kamera.

23BUSMigr-ne-110619.jpg

Det er noget andet, hvis vi skal lave noget vigtigt, f.eks. registrere vores ejendele til forsikringen, og appen ikke genkender halvdelen af vores ting, eller ligefrem identificerer dem forkert.

For at vi som brugere vil adoptere sådan en i øvrigt supersmart service, skal den være pålidelig i en grad, der teknisk set er ekstrem.

Det vil sige en datadækning, der er langt bedre end 99 pct. Det skyldes spørgsmålet om skala. Hvis der er en million brugere, så er en fejlrate på 1:100 = 10.000 fejl. Det er 10.000 brugere, der ikke kan bruge appen. Uacceptabelt. Især når de alle ringer til kundeservice for at klage.

Vi skal nok nå dertil – men hvis man tror det sværeste er overstået, når man har opfundet sin app, så står man nok over for en overraskelse.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen