Berlingske Business

Platformen brænder stadig

Vi hopper et par år tilbage i tiden. Få havde endnu fået en fornemmelse af, hvad den nye Nokia-direktør, Stephen Elop, havde af planer med den finske mobilgigant.

Nokia var trængt, det erkendte de fleste, men selskabet var da, i hvert fald i selvforståelsen, fortsat »to big to fail« og skulle nok komme tilbage på vindersporet og få slået opkomlingen Apple.

Den forestilling gjorde en intern mail hurtigt op med. For memoet, rundsendt i organisationen og hurtigt lækket til en nysgerrig omverden, gjorde op med Nokias forestilling om kun at være slået midlertidigt.

Nokia-direktør Stephen Elop røg i stedet direkte i struben på de Nokia-ansatte, som endnu ikke havde forstået den situation, som Nokia stod i.

»Vi står på en brændende platform, og vi har haft mere end én eksplosion på platformen,« lød ordene i memoet fra Stephen Elop.

Metaforen Stephen Elop brugte gik verden rundt og rystede Nokia og mobilverdenen. Situationen for Nokia var som følger: Pladsen som verdens største producent af mobiltelefoner var ganske vist stadig et faktum, men hvor Apple og konkurrenterne i rekordfart havde sat sig på markedet for dyre smartphones, holdt Nokia febrilsk fat i salget af billigere og mindre avancerede telefoner.

Kort efter kastede Elop endnu en bombe. Nokia indgik et samarbejde med Microsoft. De skulle skabe fremtidens smartphone.

Siden har det ført til en regulær revolution i Nokia, der sender stadigt flere smartphones på markedet. Problemet er bare, at platformen stadig brænder.

Det blev endnu tydeligere i kvartalsregnskabet, som blev offentliggjort torsdag. Salget af telefoner faldt 32 pct. i kvartalet i forhold til sidste år, og hverken Nokias almindelige eller smarte telefoner kunne holde konkurrenterne fra døren.

Der er ellers sket meget i Nokia det seneste par år. Udover satsningen på smartphone, er Nokia blevet trimmet i uhørt grad, bl.a. ved at barbere 20.000 stilllinger væk. Desværre virker metoderne ikke. Spørgsmålet er, hvilken metafor Stephen Elop nu kan finde på – og om han reelt har evnerne til at genopfinde Nokia, inden det er for sent.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen