Berlingske Business

Persondataforordningen kan være det bedste, der er sket

09BUS1027055500-105908-959.jpg
Businessman hand holding sign general data protection regulation (GDPR) and key icon

Når EU 25. maj indfører den omfattende lovændring om databeskyttelse, åbner det gigantiske muligheder for at styrke kundeoplevelsen på nettet.

Når persondataforordningen træder i kraft på tværs af EU 25. maj, er det den største lovændring om data­beskyttelse, siden EU intro­ducerede databeskyttelsesdirek­tivet i 1995. Der er sket en kraftig stigning i mængden af de data, vi skaber, indsamler og opbevarer, og det gamle direktiv egner sig simpelthen ikke længere. Persondata­forordningens formål er at styrke sikker­heden og beskyttelsen af personfølsomme data (enhver personoplysning) i EU, og den erstatter direktivet og alle nationale persondatalove med et sæt regler, som hver enkelt EU-­medlemsstat skal håndhæve direkte.

Det er ikke kun truslen om høje bøder på op til 20 millioner euro eller fire procent af den globale årlige omsætning, som giver virksomheder travlhed med at sikre, at de lever op til persondataforordningen. Den nye lovgivning skaber også en enorm mulighed for at forbedre kundeoplevelsen og skille sig ud fra konkurrenterne.

Persondataforordningen – General Data Protection Regulation (GDPR) – kræver nemlig, at organisationer bearbejder og anvender deres kunders persondata med større gennemsigtighed. Virksomheder skal vise, at deres højeste prioritet er at beskytte kundernes personlige oplysninger.

Når virksomheder lever op til kravene i persondataforordningen, får de mulighed for at styrke deres position i forhold til håndteringen af personfølsomme data, hvilket øger gennemsigtighed, fører til større tillid og stærkere kundeloyalitet og kan opmuntre kunderne til at dele spe­ci­fikke data for bedre service.

Strengere regler for persondata og privatliv giver virksomheder en glimrende mulighed for at gøre op med datasiloer og forbedre måden, de organiserer og opbevarer kundedata på. Og takket være person­dataforordningen er projekter om kunde­data pludselig blevet et bestyrelses­­anlig­gende, som endda opnår finansiering.

Med bedre integration af kundedata bliver det lettere at opnå et komplet overblik over kunderne. Dette vil gøre virksomheder i stand til at forbedre deres kommunikation med kunderne betydeligt og yde en bedre service. De bliver også i stand til at se marketing, salg og kundeservicedata i realtid – samlet på ét sted. Endvidere slipper de for at stille det samme spørgsmål flere gange. I takt med at antallet af online- og selvbetjeningskanaler vokser, skal kundeservicemedarbejdere ikke blot administrere flere kanaler, såsom livechat, sociale medier og videochat, men også integrere flere kanaler for at give et samlet kundeoverblik.

Persondataforordningen giver kunder retten til dataportabilitiet – det vil sige retten til at få adgang til deres persondata i et struktureret, almindelig anvendt og maskinaflæseligt format, som de kan genbruge til egne formål på tværs af forskellige tjenester.

Ønsker kunder f.eks. at skifte forsikringsselskab, kan de overflytte deres eksisterende data til deres nye forsikringsselskab, hvilket inkluderer de persondata, de selv har givet, og de data, som er skabt på baggrund af deres brug af en virksomheds tjenester.

Nye kunder kan derfor let tage deres historik med over til deres nye leverandør, som til gengæld kan bruge denne datakilde til at forbedre kundeoplevelsen og reagere proaktivt på de nye kundebehov.

Hvis man har processerne til at under­støtte dataportabilitet og kommunikerer det til kunderne, viser man dem, at man sætter dem først, hvilket hjælper med at øge deres tillid til virksomheden.

Alle, som arbejder med kunde­service, sætter kundeloyalitet over alt andet, men de fleste er nok også bekendt med ordsproget »giv slip på den, du elsker«. Med andre ord: Hvis du virkelig sætter pris på dine kunder, så lad være med at låse dem fast.

Kunder har allerede ret til at bede om at få deres persondata slettet. Men person­dataforordningen indfører også »retten til at blive glemt«, hvilket forpligtiger organisa­tioner til at slette kundens persondata (i visse tilfælde) og al data, virksomheden har delt med andre organisationer. Ude af øje, ude af sind og ude af databasen.

Jeg er overbevist om, at organisationer, der lever op til persondataforordningen, vil blive belønnet med ægte kundeloyalitet takket være den forbedrede kundeservice, de kan yde. I de rigtige hænder er person­dataforordningen langt fra en irriterende, administrativ forpligtigelse, men kan i stedet være et stærkt værktøj til at forbedre kundetilfredsheden.

Sørg for, at du er klar til at udnytte det.

Få det bedste debat fra Business.dk hver fredag.

Se alle nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen